Bersediakah untuk hidup lepas mati?

SEWAKTU menulis artikel ini, saya sedang dalam perjalanan ke Johor Bahru untuk menziarahi jenazah abang saya, Aris Mohamed. Dia meninggal dunia pada 25 Januari 2022, pada usia 71 tahun kerana sakit tua. Al-fatihah.

Begitulah kita dengan usia. Bila tiba saatnya, roh kita akan ditarik oleh malaikat Izrail dari jasad tanpa lewat atau cepat walau sesaat, walau di mana jua kita berada. Tamatlah perjalanan kehidupan kita di dunia ini. Kita akan melalui alam barzakh, alam mahsyar sebelum berakhir di syurga mahupun neraka.

Menurut apa yang saya tahu, kita sebenarnya mati sekadar beberapa jam sahaja. Apabila roh kita diambil dan dibawa ke langit, tidak lama kemudian ia akan dikembalikan ke kubur. Diriwayatkan, si mati akan mendengar langkah manusia terakhir yang meninggalkan kuburan setelah kita dikebumikan.

Kemudian datanglah malaikat Munkar dan Nakir dengan soalan kubur. Jawapan-jawapan kita akan menentukan sama ada kubur kita menjadi taman syurga ataupun lubang neraka. Tentulah kita berada dalam keadaan sedar dari saat kita ditanya malaikat-malaikat itu. Ertinya kita sudah dihidupkan. Wallahu’alam.

Alhamdulilah, saya dipanjangkan usia hingga melewati 64 tahun. Bagi orang muda, mereka mengatakan, wah lamanya saya hidup. Tetapi percayalah, sesiapa yang berusia seperti saya berasakan hidup ini begitu singkat. Terasa baru sangat saya bersekolah, bekerja, berkahwin, beranak dan bercucu. Tidak sedar betapa saya sudah hampir 15 tahun menjadi warga emas.

Apabila merenungi erti hidup, kita sebenarnya diberi peluang untuk berada di dunia ini hanya ditugaskan dengan satu arahan iaitu beribadah kepada-NYA. “Tidak-KU jadikan jin dan manusia melainkan untuk beribadah kepada-KU.” (ar-Zariyat: 46). Jika begitu, kita seolah-olah tidak diperlukan berbuat apa-apa melainkan beribadah sahaja kepada ALLAH SWT.

Rezeki Allah tak salah alamat

Bila diperhalusi, kita boleh berbuat apa sahaja yang kita ingini di dunia ini asalkan ia berada di dalam perimeter yang makruf, bukannya yang mungkar. Walaupun begitu, segala makruf yang dilakukan akan sia-sia jika tidak diniatkan pula sebagai ibadah. Bila ia diniatkan sebagai ibadah maka kehidupan kita itu sendiri menjadi ibadah di sepanjang hayat.

Tetapi kebanyakan daripada kita tidak diberitahu tentang tugas utama kita di dunia ini hanya untuk beribadah. Maaf cakap, sebahagian besar daripada orang tua kita bukannya difahamkan oleh ibu bapa mereka pula mengenai tugas ini kerana mereka pun jahil. Mereka yang lebih berautoriti seperti orang agama, kerap kali menyebut mengenainya.

Namun, ingatan-ingatan mereka banyak yang tidak sampai ke hati, lebih-lebih lagi apabila kita sentiasa diuar-uarkan dengan matlamat-matlamat keduniaan. Sebagai rakyat, kita sentiasa diingatkan agar setia pada negara. Kita bersekolah dan belajar hingga ke universiti untuk keluar sebagai golongan terpelajar yang kemudiannya bekerja. Orang tua pula selalu memesan ‘belajarlah rajin-rajin, nanti hidupmu senang dan boleh berjasa pada orang tua’.

Bila kita bercinta, ia bertujuan untuk berumahtangga. Yang dikisahkan keluarga kedua-dua belah pihak ialah majlis persandingannya, berapa hantarannya, dengan meletakkan hantaran sekian-sekian tanpa merujuk kepada kebolehan si gadis sebagai bakal isteri dan ibu.

Pasangan yang berkahwin itu akan lalui perjalanan hidup seperti ibu bapa, atau ibu bapa kepada ibu bapa mereka; berkahwin beranak dan bercucu dengan utopia happily ever after. Berapa kerap atau berapa kerat di antara pasangan itu berbincang dari hati ke hati tentang kehidupan selepas mati?

* Norden Mohamed ialah mantan Ketua Pengarang Sinar Harian


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU,NET


Video tular dakwa ulama bakal berhimpun, kemunculan Imam Mahdi

Related Articles

Check Also
Close
Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker