Pengembara ada dos penggalak kuarantin lima hari sahaja

KUALA LUMPUR- Mana-mana pengembara yang sudah menerima suntikan dos penggalak hanya perlu menjalani kuarantin selama lima hari sahaja ketika memasuki pintu antarabangsa Malaysia bermula Isnin depan.

Bagaimanapun, Menteri Kesihatan, Khairy Jamaluddin Abu Bakar berkata, bagi pengembara yang tidak disuntik dos penggalak tetapi sudah lengkap divaksin hanya menjalani kuarantin selama tujuh hari sahaja.

“Bagi pengembara yang menerima dos penggalak, mereka perlu menjalani ujian RT-PCR Covid-19 dua hari sebelum berlepas dengan keputusan negatif. Ujian itu perlu dibuat sekali lagi ketika hari ketibaan.



“Ujian PCR seterusnya perlu dibuat pada hari keempat atau RTK Ag yang diselia oleh petugas kesihatan pada hari kelima sebelum dibenarkan tamat kuarantin,” katanya dalam satu sidang akhbar khas di Dewan Rakyat di sini tadi.

Katanya, bagi pengembara yang tidak menerima suntikan dos penggalak pula, ujian PCR perlu dibuat dua hari sebelum dengan keputusan negatif serta pada hari ketibaan.

“Ujian PCR perlu dibuat pada hari kelima atau RTK Ag yang diselia petugas kesihatan pada hari ketujuh.

“Bagi pengembara yang belum lengkap divaksin, tempoh kuarantin selama 10 hari serta perlu membuat ujian PCR pada hari kelapan atau RTK Ag pada hari kesepuluh,” jelasnya. -K! ONLINE.



Pengembara ada dos penggalak kuarantin lima hari sahaja


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Nabila Huda bakal berdepan tindakan saman



Zul Ariffin buka mulut tentang hubungan dengan Sabrina



Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker