Demam Babi Afrika jangkiti 3 ladang di Sibu

Demam Babi Afrika jangkiti 3 ladang di Sibu

Demam Babi Afrika dikesan di tiga ladang belakang rumah di Sibu, Sarawak, kata Menteri Pemodenan Pertanian dan Pembangunan Wilayah negeri, Stephen Rundi Utom hari ini.

Ia berlaku dua hari selepas Jabatan Perkhidmatan Veterinar mengesahkan babi di 16 ladang komersial dijangkiti penyakit itu di Masjid Tanah, Alor Gajah, dengan sejumlah 1,864 ekor babi dimusnahkan.

Dalam satu kenyataan, Rundi berkata Jabatan Perkhidmatan Veterinar Sarawak (DVS Sarawak) sudah pun menggerakkan anggota untuk menentukan tahap wabak itu dan mengambil tindakan yang diperlukan untuk membendung penyakit itu.

“Import daging babi dan produk berkaitannya sudah pun diharamkan dari negara yang dijangkiti demam babi Afrika, termasuk Malaysia Barat dan Sabah.

“DVS Sarawak akan terus menjalankan pemeriksaan di lapangan terbang, pelabuhan laut dan di kedai-kedai bagi memastikan daging babi dan produk berkaitannya yang dibawa masuk secara haram tidak dijual kepada orang ramai,” katanya sambil menggesa petani tempatan berwaspada bagi mengelak penyakit itu daripada menjangkiti mereka. ternakan.

Bulan lalu, penyakit itu juga telah dikesan dalam kalangan babi hutan di Bidor dan Sungkai di Perak, serta Jerantut di Pahang.

Terdapat juga wabak demam babi Afrika di kalangan babi berjanggut liar dan babi ternakan di sehingga 10 daerah di Sabah pada April 2021. FMT

Demam Babi Afrika jangkiti 3 ladang di Sibu


Baca Artikel Menarik :

Layari Laman Facebook MYKMU</a


Suspek sah ditahan, mengaku terima arahan Mossad

Bongkah Batu Tiba-Tiba Runtuh Timpa Bot Pelancong Sebabkan 7 Terbunuh [VIDEO]

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker