Batu nilam terbesar dunia ditemui

Batu nilam terbesar dunia ditemui

COLOMBO – Pihak berkuasa Sri Lanka melaporkan penemuan batu nilam biru semula jadi terbesar di dunia seberat 310 kilogram dari dalam sebuah lubang mengandungi batu pertama kira-kira tiga bulan lalu, lapor stesen penyiaran CNN kelmarin.

Pakar-pakar permata tempatan yang memeriksa batu nilam itu berkata, permata nilam dengan berat melebihi 300 kilogram sangat jarang ditemui di dunia.



Beberapa organisasi antarabangsa dikatakan masih belum mengesahkan keaslian batu permata itu.

Batu nilam itu dipamerkan di rumah salah seorang pemilik lubang batu permata di Horana, iaitu 65 kilometer ke selatan Colombo.

Sekumpulan sami Buddha dikatakan melaungkan kalimah berkat pada batu permata itu sebelum ia didedahkan kepada orang ramai.

Batu nilam itu ditemui di kawasan Ratnapura yang kaya dengan batu permata di mana penduduk tempatan sebelum ini menemui gugusan batu nilam terbesar dunia di sebuah laman secara tidak sengaja.



Ratnapura dikenali sebagai ibu kota permata negara rantau Asia Selatan tersebut. Sri Lanka juga merupakan pengeksport utama baru nilam dan permata berharga lain.

Negara itu memperoleh pendapatan kira-kira AS$500 juta (RM2.1 bilion) melalui eksport batu permata, berlian dan barang kemas lain pada tahun lepas, demikian menurut badan industri permata dan barang kemas tempatan. K Online

Batu nilam terbesar dunia ditemui




Baca Artikel Menarik :

Layari Laman Facebook MYKMU</a


MLM 2021 : Keputusan Markah Minggu 9 (Separuh Akhir)



Nora Danish kena kecam main buih

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker