Bomba selamatkan anggota polis dipatuk ular

Mangsa yang berada dalam keadaan stabil dibawa keluar dari kawasan hutan dan dihantar ke Hospital Sik untuk rawatan lanjut. – Foto ihsan JBPM Kedah

SIK – Seorang anggota polis nyaris maut selepas dipatuk ular kapak di Hutan Simpan Ulu Muda, Gubir, dekat sini, pada Ahad.

Penolong Pengarah Bahagian Operasi Kebombaan dan Penyelamat, Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) Kedah, Penguasa Kanan Bomba I Mohamadul Ehsan Mohd Zain berkata, pihaknya menerima panggilan berhubung kejadian itu pada jam 4.47 petang.

Katanya, sepasukan lapan anggota dari Balai Bomba dan Penyelamat (BBP) Sik, diketuai Penolong Penguasa Bomba Mohd Fauzi Razali, dibantu lima pegawai dari Jabatan Perlindungan Hidupan Liar dan Taman Negara (Perhilitan) dan dua anggota dari Pasukan Gerakan Am (PGA) Batalion 18 Pengkalan Huluc, ditugaskan menyertai operasi itu.”Berdasarkan maklumat yang diterima daripada Pusat Gerakan Operasi (PGO) JBPM Kedah, mangsa merupakan anggota polis dari PGA Batalion 18 berusia 38 tahun.

“Dia dipercayai dipatuk ular ketika menjalankan operasi tugas dalam hutan berkenaan,” katanya ketika dihubungi Astro AWANI.

Mohamadul Ehsan berkata, Ketua Operasi PGA memaklumkan, mangsa tidak dapat dibawa turun oleh rakan-rakan disebabkan faktor muka bumi yang bercerun serta berbukit.

“Keadaan itu menyukarkan mangsa untuk dibawa turun, membuatkan mereka memerlukan bantuan anggota bomba,” katanya.

Beliau menjelaskan, anggaran ketinggian mangsa ketika itu berada pada paras 500 meter dari aras laut.

Katanya, pada jam 6.40 petang, komander operasi bersama-sama anggota bomba, Perhilitan dan PGA memulakan operasi naik ke lokasi mangsa.

“Pihak bomba dimaklumkan, tiada liputan radio komunikasi mahupun telefon mudah alih di lokasi dan balai kawalan BBP Sik kemudian membuat aduan ke pihak telekomunikasi SAPURA untuk tindakan lanjut.

“Dan pada jam 10 malam, pasukan penyelamat memaklumkan sampai di lokasi. Mangsa kini sedang mendapatkan rawatan daripada pasukan perubatan PGA,” katanya.

Mohamadul Ehsan berkata, perhubungan antara pasukan penyelamat dan PGA ketika itu menggunakan telefon satelit PGA.

Mangsa berada dalam keadaan stabil dan kemudiannya selamat untuk dibawa turun.

Anggota polis itu dihantar ke Hospital Sik dengan menaiki jentera EMRS BBP Sik bagi mendapatkan rawatan lanjut.

“Mangsa dilaporkan terkena patukan ular berkenaan di tangan kanan dan dilaporkan selamat,” katanya. – Awani

Bomba selamatkan anggota polis dipatuk ular


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


PAS sentiasa mengkaji ‘kerjasama’ sebelum dan selepas kekalahan PN

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker