Jawatankuasa khas kes Adib lantik patologi kanan periksa keputusan koroner

Jawatankuasa khas kerajaan yang menyiasat kematian anggota bomba Muhammad Adib Mohd Kassim memutuskan untuk melantik seorang ahli patologi kanan untuk membantu siasatan.

Antara tugas ahli patologi tersebut adalah memeriksa keputusan Mahkamah Koroner mengenai kes berkenaan, penemuan siasatan polis, dan bidang lain yang berkaitan dengan punca kematian Adib.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Undang-undang dan Parlimen) Wan Junaidi Tuanku Jaafar, yang mengumumkan keputusan itu dalam satu kenyataan hari ini, berkata ahli patologi berkenaan telah diberi tarikh tertentu untuk menyelesaikan siasatannya dan membuat laporan terperinci.



Tidak jelas siapa ahli patologi yang dilantik tersebut atau bila tarikh akhir yang ditetapkan berkenaan.

Bagaimanapun, Wan Junaidi berkata jawatankuasa itu akan bermesyuarat lagi dalam tempoh sebulan selepas menerima laporan ahli patologi tersebut.

Adib meninggal dunia di Institut Jantung Negara pada 17 Disember 2018, setelah mengalami kecederaan yang ketika bertugas semasa rusuhan berhampiran Kuil Seafield Sri Maha Mariamman di Subang Jaya.

Pada September tahun lalu, koroner Rofiah Mohamad memutuskan bahawa kematian Adib adalah disebabkan tindakan jenayah yang dilakukan oleh dua atau tiga penyerang yang tidak dikenali semasa rusuhan di luar kuil November lalu.



Parti baharu suburkan proses demokrasi cuma jangan jadi proksi

Bagaimanapun, sehingga hari ini penyiasat masih belum dapat mengenal pasti pelaku yang didakwa.

Ia kemudiannya menjadi isu kontroversi dan dipolitikkan oleh mereka dari BN dan Perikatan Nasional.



Pada 9 Oktober lalu, Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob mengumumkan penubuhan jawatankuasa khas bagi memastikan siasatan menyeluruh dan telus terhadap kes kematian Adib.

Jawatankuasa itu dipengerusikan oleh Wan Junaidi dan turut dianggotai Menteri Dalam Negeri, Hamzah Zainuddin, Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan (KPKT), Reezal Merican Naina Merican serta Peguam Negara, Idrus Harun.

Dalam kenyataannya hari ini, Wan Junaidi berkata jawatankuasa itu telah bertemu di Bukit Aman, Kuala Lumpur semalam untuk membincangkan kes tersebut, membincangkan fakta dan kronologi kes.

“Jelas bahawa ini bukan masalah yang mudah untuk ditangani dan memerlukan pelbagai tahap penyiasatan.



“Itulah sebabnya kami memutuskan untuk melantik ahli patologi kanan untuk membantu kami dalam kes ini,” katanya.

Jawatankuasa khas kes Adib lantik patologi kanan periksa keputusan koroner


Baca Artikel Menarik :

Layari Laman Facebook MYKMU




Tiada istilah UMNO lama atau baharu, bezanya perjuangan

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker