Kerajaan digesa kukuhkan hubungan dengan China

Kerajaan digesa kukuhkan hubungan dengan China

Majlis Perniagaan China-ASEAN (CABC) menggesa Malaysia untuk meratifikasi Kerjasama Ekonomi Komprehensif Serantau (RCEP) untuk meningkatkan pelaburan asing dan perdagangan luar.

Ratifikasi adalah antara perkara yang dibangkitkan dalam mesyuarat rundingan Majlis Penasihat Perniagaan ASEAN (ASEAN -BAC) Malaysia, CABC dan persatuan perniagaan lain baru-baru ini.



Mesyuarat berkenaan diadakan untuk membincangkan usaha Malaysia dalam menarik pelaburan langsung asing dari China dan komuniti perniagaannya.

RCEP adalah perjanjian perdagangan bebas antara 15 negara Asia Pasifik, termasuk Malaysia dan China, yang secara kolektif menyumbang 30% daripada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) global.

Menurut Setiausaha Agung CABC Jennifer Liu, ratifikasi perjanjian itu akan menjadi tonggak penting pemulihan ekonomi global pada era pasca Covid-19.

“Perusahaan dari kedua-dua negara harus bersama-sama merebut peluang, terutamanya dalam bidang pengembangan industri dan bakat, serta dalam inisiatif untuk mempergiat perdagangan digital,” katanya.



Ahli panel dalam mesyuarat itu juga menekankan, banyak bidang berpotensi untuk kerjasama bernilai tinggi antara Malaysia dan China.

Timbalan Ketua Pengarah Eksekutif Lembaga Pembangunan Pelaburan Malaysia (MIDA) Sivasuriyamoorthy Sundara Raja berkata, Malaysia mengalu-alukan kerjasama dan pelaburan dalam sektor bernilai tinggi, seperti teknologi maklumat dan komunikasi, analisis data, reka bentuk dan pembangunan.

Pengarah Perhubungan Pelabur (Asia) InvestKL Mah Chun Wai berkata, Rancangan Lima Tahun ke-14 China “membuka jalan bagi Malaysia dan China untuk saling mendapat manfaat daripada visi yang selaras bagi industri generasi akan datang dan aktiviti bernilai tinggi yang didorong oleh teknologi dan inovasi.”

Pengerusi ASEAN-BAC Munir Majid berkata, Malaysia tidak sepatutnya hanya melihat ke Barat untuk teknologi baharu tetapi juga ke negara-negara lain yang lebih dekat, seperti China.



“Malaysia patut bekerjasama dengan China untuk menubuhkan sebuah institusi robotik memandangkan kemajuan yang luar biasa China di lapangan, dan mencari cara untuk memanfaatkan kepakaran China dalam teknologi canggih untuk membangunkan ekonomi lestari, terutamanya dalam bidang tenaga boleh diperbaharui dan kenderaan elektrik,” tambahnya.

Seorang lagi ahli panel, Naib Presiden Persatuan Persahabatan Malaysia-China (PPMC) Zulkifly Zakaria mencadangkan gelembung perjalanan antara bandar-bandar China dan Malaysia bagi individu yang telah lengkap vaksinasi untuk membantu pemulihan industri pelancongan kedua-dua negara. FMT

Kerajaan digesa kukuhkan hubungan dengan China


Baca Artikel Menarik :



Layari Laman Facebook MYKMU


Ular sawa belit kaki, lelaki selamba ajak berbual



Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker