Bantuan PPC kepada keluarga B40 untuk peralatan penjagaan – Ismail

Bantuan PPC kepada keluarga B40 untuk peralatan penjagaan – Ismail

Kerajaan memperuntukkan lebih RM471.6 juta bagi tujuan pemberian Pakej Penjagaan Covid-19 (PPC) kepada keluarga di bawah kategori B40 dalam usaha memastikan rakyat terus bebas daripada jangkitan Covid-19.

Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, usaha itu juga bertujuan meringankan beban kewangan perbelanjaan isi rumah B40 dan pembudayaan normal baharu sekali gus membantu melindungi keluarga mereka daripada jangkitan wabak tersebut.

Sehubungan itu beliau berkata, kerajaan akan mengagihkan bantuan PPC yang mengandungi pek pelitup muka guna semula (4 keping setiap keluarga), kit ujian kendiri Covid-19 (empat kit setiap keluarga), satu pulse oximeter, termometer serta risalah panduan penggunaan dan info kesihatan.

“Pemberian PPC buat masa ini akan dimulakan dengan penerima Bantuan Prihatin Rakyat (BPR) yang sudah berkeluarga membabitkan 8.4 juta orang.

“Mereka ini adalah dalam kalangan isi rumah B40 yang sudah berkahwin sama ada mempunyai anak atau tidak; ataupun ibu atau bapa tunggal yang mempunyai anak,” katanya dalam satu kenyataan pada Ahad.

Ismail Sabri berkata, inisiatif itu dijangka akan memberi manfaat kepada lebih kurang 3.6 juta penerima daripada keluarga B40.

Bantuan PPC kepada keluarga B40 untuk peralatan penjagaan – Ismail


Baca Artikel Menarik :

Layari Laman Facebook MYKMU


Ular sawa belit kaki, lelaki selamba ajak berbual

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker