Buka sekolah: KPM perlu tumpu tiga aspek – i-Guru

PETALING JAYA: Ikatan Guru-Guru Muslim Malaysia (i-GURU) menggesa Kementerian Pendidikan (KPM) memberi tumpuan terhadap tiga aspek seiring dengan pembukaan sekolah Oktober ini.

Presidennya, Mohd Azizee Hasan berkata, pihaknya menyambut baik pengumuman Menteri Kanan Pendidikan, Datuk Dr. Mohd. Radzi Md. Jidin berhubung pembukaan sekolah pada 3 Oktober khususnya dalam mendepani pengoperasian sekolah dalam keadaan endamik.

Katanya, pengumuman itu diharap dapat memberikan maklumat yang tepat kepada semua pihak terutama warga guru, pentadbir sekolah dan ibu bapa serta menjelaskan kekeliruan-kekeliruan yang timbul sebelum ini.



“Namun, beberapa hal yang perlu diberi tumpuan iaitu, mempercepatkan usaha vaksinasi murid kelas peperiksaan bagi mengurangkan risiko jangkitan dan ekosistem pendidikan selamat serta terjamin.

“KPM juga perlu memberikan autonomi kepada pihak sekolah dalam menentukan bentuk pergiliran pelajar dengan memberikan ruang dan pilihan kepada pihak sekolah untuk memilih kaedah terbaik berdasarkan komposisi murid serta kemudahan infrastruktur sedia ada.

“Menambah baik prosedur operasi standard (SOP) sedia ada dengan mengambil kira dua kategori pelajar iaitu yang telah divaksin dan belum divaksin.

“Ini penting agar pengoperasian sekolah nanti dapat dikawal selia dengan baik dan meminimakan kadar jangkitan,” katanya dalam satu kenyataan semalam.



Tutup atau buka sekolah sepatutnya bukan urusan KPM – Ahli akademik

Semalam, Mohd. Radzi dalam satu sidang media memaklumkan sesi persekolahan dibuka semula secara berperingkat mengikut Fasa Pelan Pemulihan Negara (PPN) bermula 3 Oktober depan dengan kapasiti 50 peratus murid secara penggiliran mingguan bagi pembelajaran bersemuka.

Kelas secara fizikal itu hanya melibatkan negeri di bawah Fasa 3 dan 4 manakala negeri di bawah Fasa 1 dan 2, sekolah kekal ditutup kecuali bagi pelajar yang akan menduduki peperiksaan utama.



Menurut Azizie, penjelasan pembukaan sekolah secara berfasa dan berperingkat itu diharap dapat melegakan ibu bapa serta menekankan keutamaan kepada aspek keselamatan dan kesihatan eko sistem pendidikan tanpa mengabaikan aspek kelangsungan pendidikan.

“Ini akan membantu menangani isu kelesuan dan hilang motivasi belajar akibat tempoh PdPR yang lama di rumah serta memastikan penguasaan 3M (membaca, menulis, mengira) kepada murid-murid pra sekolah dan berkeperluan khas.

“Pihak i-GURU mengucapkan terima kasih di atas kesediaan Menteri Kanan Pendidikan kerana sudi turun padang dan mengadakan libat urus dengan semua pihak termasuk pihak guru, pentadbir sekolah, ibubapa dan pakar-pakar dari Kementerian Kesihatan dan Majlis Keselamatan Negara,” katanya.

Buka sekolah: KPM perlu tumpu tiga aspek – i-Guru




Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:

MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392

Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);

KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214



Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929

CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]


Baca Artikel Menarik :

Layari Laman Facebook MYKMU




Tahun persekolahan 2021 dilanjut hingga Mac 2022

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker