Peringatan Buat Bekas Pesakit Covid-19, Ini 3 Sebabnya Anda Akan Dijangkiti Buat Kali Kedua

Peringatan Buat Bekas Pesakit Covid-19, Ini 3 Sebabnya Anda Akan Dijangkiti Buat Kali Kedua

TERDAPAT segelintir bekas pesakit Covid-19 merasakan diri mereka tidak perlu mendapatkan suntikan vaksin untuk melindungi diri daripada kerana menganggap virus itu tidak akan menjangkiti mereka buat kali kedua.

Sebenarnya pandangan itu sama sekali tidak benar sebaliknya mereka yang sudah sembuh tetap mempunyai kemungkinan untuk kembali dijangkiti.

“Terdapat banyak kes yang menunjukkan ada yang kembali dijangkiti buat kali kedua dan perkara itu bukan sesuatu yang mengejutkan,” kata pakar penyakit berjangkit, Dr Frank Esper.

Data Pusat Pengendalian dan Pencegahan Penyakit (CDC) Amerika Syarikat menunjukkan kes jangkitan berulang memang jarang terjadi namun perkara itu tetap perlu diberi perhatian dan bekas pesakit tidak boleh memandang ringan mengenainya.

Menurut Dr Frank, terdapat pelbagai sebab mengapa seseorang itu boleh kembali dijangkiti Covid-19, antaranya;

Varian Delta

1. Kekebalan tubuh berkurangan

Jangkitan virus Covid-19 telah berlarutan hampir dua tahun dan kekebalan tubuh daripada jangkitan awal itu boleh mula berkurangan. Bahkan, orang yang telah mendapatkan vaksin juga boleh menurun imunisasi badan mereka.

2. Tidak mengamalkan SOP

Antara punca lain virus itu mudah merebak disebabkan ramai yang mula mengabaikan SOP ditetapkan seperti memakai pelitup muka, mencuci tangan dan menjaga jarak. Ramai bekas pesakit menganggap mereka bukan lagi ancaman dan sasaran kerana sudah dijangkiti.

SOP

3. Varian baharu

Pelbagai varian baharu Covid-19 jauh lebih mudah menular daripada gelombang pertama virus itu tahun lalu. Varian ini mampu mengatasi kekebalan yang telah dikembangkan melalui vaksin atau jangkitan sebelumnya.

Ramai berpendapat kes jangkitan berulang berlaku kerana varian baharu yang lebih mudah menular tetapi tidak semua kes disebabkan perkara itu.

“Penularan varian baharu ini termasuk kemampuannya untuk menyerang sistem imunisasi manusia adalah salah satu penyebab mengapa seseorang itu boleh dijangkiti buat kali kedua,” katanya.

Sementara itu, Dr Frank menjelaskan individu yang sudah mendapatkan vaksin masih boleh dijangkiti Covid-19 tetapi risikonya jauh lebih rendah berbanding yang belum divaksin.

Data juga menunjukkan bahawa kemungkinan orang yang mendapatkan vaksin untuk dijangkiti Covid-19 hanya 0.5 peratus. Oleh itu, sebaik-baiknya, kita mengambil suntikan vaksin untuk melindungi diri.

Peringatan Buat Bekas Pesakit Covid-19, Ini 3 Sebabnya Anda Akan Dijangkiti Buat Kali Kedua


Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:

MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392

Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);

KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214

Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929

CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]


Baca Artikel Menarik :

Layari Laman Facebook MYKMU


TMJ cari penyanyi lagu saduran Azman Naim

PU Syed mohon polis ziarah Suhaimi Saad

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker