PSB kritik GPS kerana gagal dapatkan jawatan TPM II untuk sarawak

PSB kritik GPS kerana gagal dapatkan jawatan TPM II untuk sarawak. Kegagalan Gabungan Parti Sarawak (GPS) untuk mendapatkan jawatan timbalan perdana menteri II untuk Sarawak menunjukkan ketidakupayaan gabungan itu mempertahankan hak-hak negeri Borneo, kata sekretariat Parti Sarawak Bersatu (PSB).

PSB mendesak rakyat Sarawak untuk menyedari hakikat itu, yang menurutnya bertentangan dengan mesej Ketua Menteri Abang Johari Openg yang menggambarkan GPS telah melakukan peranan yang luar biasa dalam memulihkan dan mempertahankan hak-hak Sarawak.

“Kami ingat banyak panggilan oleh pemimpin GPS agar seorang ahli parlimen Sarawak dari GPS dilantik sebagai timbalan perdana menteri. Bahkan seorang walikota merasa perlu untuk menyertai seruan untuk melantik timbalan perdana menteri Sarawak,” kata sekretariat PSB dalam satu kenyataan hari ini.

“Selama seminggu rakyat Sarawak telah menunggu dan berharap agar salah seorang daripada mereka, daripada kalangan ahli parlimen kerajaan, akan dilantik ke jawatan tersebut.

“Masanya tepat kerana Sarawak sedang bersiap untuk pilihan raya negeri akan datang dan seorang timbalan perdana menteri dari Sarawak akan menjadi ‘senjata’ yang berkesan untuk GPS. Tetapi sayangnya, ia tidak berlaku,” kata sekretariat PSB.

Tidak ada timbalan perdana menteri dalam barisan kabinet baru Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob. Pemimpin GPS, Fadillah Yusof kekal sebagai menteri kanan (kerja raya).

“Mitos bahawa GPS, BN Sarawak yang dijenamakan semula telah berjuang untuk menuntut kembali hak dan kemenangan Sarawak mesti dibongkar. Ya, menukar baju tidak menjadikan anda seorang individu yang baru.

“Setelah 58 tahun tunduk kepada pemimpin Tanah Melayu dalam kerajaan persekutuan, mendahulukan mereka telah menjadi sifat kedua GPS,” katanya lagi.

PSB kritik GPS kerana gagal dapatkan jawatan TPM II untuk sarawak


Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:

MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392

Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);

KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214

Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929

CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]


Baca Artikel Menarik :

Layari Laman Facebook MYKMU


Dapat peruntukan besar lagi baik daripada jawatan TPM II

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker