Penjawat awam antara 10 ditahan edar dadah

Penjawat awam antara 10 ditahan edar dadah

JOHOR BAHRU: Seorang penjawat awam dan pegawai eksekutif wanita sebuah badan berkanun antara 10 individu ditahan kerana disyaki menganggotai sindiket pengedaran dadah dalam serbuan khas di Kulai dan Johor Bahru Utara (JBU) minggu lalu.

Ketua Polis Johor, Datuk Ayob Khan Mydin Pitchay, berkata Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik (JSJN) Bukit Aman dan Johor melancarkan operasi khas membabitkan tujuh serbuan di kawasan berkenaan.

Katanya, sindiket penyeludupan dadah yang aktif sejak Disember 2019 itu dikesan menyeludup dadah dari negara jiran, dengan menggunakan lori sejuk beku yang dihantar ke Kota Bahru, Kelantan, bagi mengambil bekalan dadah.

“Hasil serbuan dan siasatan polis mendapati, sindiket berkenaan menggunakan surat rentas negeri membabitkan penghantaran produk makanan sejuk beku bagi mengaburi pihak berkuasa.

“Bagaimanapun hasil pemeriksaan lanjut terhadap dua lori sejuk beku mendapati ia diubahsuai dengan ruangan simpanan khas di lantai ruangan belakang lori berkenaan.

“Ruangan khas itu sedalam sembilan sentimeter itu bagi menyembunyikan dadah diseludup yang dipercayai dipindahkan dari kereta yang masuk dari negara jiran.

“Dadah berkenaan kemudian dibawa ke negeri ini bagi diedarkan ke pasaran tempatan,” katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang media di Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Johor, di sini, hari ini.

Mengulas lanjut, Ayob Khan berkata, penahanan itu hasil makluman awam dan risikan polis, dalam tujuh serbuan khas yang dibuat, pada 8 Ogos lalu.

Katanya, dalam serbuan pertama, dua suspek lelaki berusia 36 dan 48 tahun ditahan bersama sejumlah dadah jenis ganja menyebabkan lima serbuan berasingan dibuat.

“Seramai empat lelaki berusia 28 hingga 43 tahun bersama seorang wanita berusia 45 tahun ditahan susulan serbuan pertama dilakukan.

“Tiga lagi suspek lelaki berusia antara 26 hingga 28 tahun turut ditahan selepas itu menjadikan jumlah yang ditahan membabitkan 10 suspek.

“Dalam kesemua serbuan dibuat, polis berjaya merampas 175.65 kilogram (kg) dadah jenis ganja membabitkan 174 ketulan bernilai RM441,163.63,” katanya.

Ayob Khan berkata, polis turut merampas dua lori, enam kereta, dua motosikal, wang tunai berjumlah RM45,550, pelbagai barang kemas bernilai RM16,076.90 selain menyita satu akaun bank bernilai RM6,972.22.

Katanya, daripada 10 suspek, lapan positif dadah manakala tujuh mempunyai rekod lampau berkaitan dadah.

“Kesemua 10 suspek direman 14 hari bermula 9 Ogos lalu dan disiasat mengikut Seksyen 39B Akta Dadah Berbahaya, yang membawa hukuman mati atau penjara seumur hidup,” katanya. BH

Penjawat awam antara 10 ditahan edar dadah


Baca Artikel Menarik :

Layari Laman Facebook MYKMU


Nazri tandatangan SD sokong Ismail Sabri jadi PM

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker