Johari kata UMNO mesti tentukan kerajaan perpaduan baharu

Dengan keadaan Perdana Menteri Muhyiddin Yassin yang kini tersepit dan mungkin meletakkan jawatannya, ahli Majlis Kerja Tertinggi Umno Johari Ghani menyeru parti-parti politik untuk membentuk satu kerajaan perpaduan baharu.

“Hakikatnya ketika ini tidak ada satu pun parti politik yang mempunyai majoriti mudah (di Dewan Rakyat) dan tidak ada pihak yang mahukan pilihan raya umum laksanakan ketika ini,” katanya yang juga bekas menteri kewangan.

“Natijahnya yang jelas masih belum ada calon perdana menteri yang sesuai,” katanya kepada FMT.

Satu-satunya cara terus ke depan adalah dengan membentuk kerajaan perpaduan yang baharu yang diketuai oleh seorang Ahli Parlimen yang boleh diterima semua pihak.

Katanya, Umno juga mesti bersiap sedia untuk menghadapi sebarang kemungkinan, termasuk menjadi sebahagian daripada pembangkang menjelang pilihan raya akan datang.

“Berkhidmat sebagai semak dan imbang untuk pentadbiran berikutnya akan membolehkan parti memulihkan semula kredibiliti yang hilang dengan rakyat,” kata Johari.

“Semua perbincangan mengenai pelantikan perdana menteri baharu dan kabinetnya harus dilakukan antara parti politik, dengan presiden Umno dan timbalan presiden mengetuai rundingan bagi pihak itu,” kata Johari.

Ahli Parlimen Umno tidak boleh dibenarkan untuk mengambil bahagian dalam perbincangan tersebut mengikut kapasiti peribadi mereka, katanya.

“Parti mesti jadi keutamaan,” kata Johari.

“Setiap keputusan juga mesti dibuat Majlis Kerja Tertinggi dan setiap anggota partai harus mendukung dan mematuhi keputusan itu”

Pada pandangan peribadinya, parti itu tidak boleh lagi bertolak ansur dengan mana-mana Ahli Parlimen yang berkata bahawa dia memilih untuk tidak mematuhi keputusan Majlis Tertinggi dengan apa alasan sekalipun.

Johari berkata, tugas pertama bagi parti politik adalah mencapai kata sepakat mengenai tempoh dan objektif pemerintahan perpaduan yang dicadangkan.

“Pandangan saya adalah bahawa ia harus dibentuk untuk bertindak sebagai kerajaan interim untuk jangka waktu tetap tidak lebih dari 12 bulan sementara menunggu pilihan raya umum,” katanya.

Johari menambah bahawa usaha kerajaan perpaduan harus difokuskan dalam empat bidang – pandemik Covid-19, kesejahteraan rakyat, pengurusan kewangan kerajaan, dan menghidupkan semula ekonomi.

Keutamaan pertama adalah memimpin negara keluar dari pandemik Covid-19 dengan mencapai imuniti kelompok dengan cepat melalui vaksinasi. Kerajaan baharu juga mesti memastikan pengurusan dan pengedaran vaksin yang telus.

“Pada saat yang sama, kerajaan baharu juga harus mengutamakan kesejahteraan rakyat yang ketika ini menderita sepanjang pandemik melanda kerana salah tadbir urus,” katanya.

Kerajaan baharu mesti mengurus sumber awam dengan cekap dan telus dengan keutamaan diberikan untuk meningkatkan pengurusan sistem kesihatan awam.

Perkara penting keempat adalah untuk mengembalikan ekonomi ke landasan. Perniagaan mesti dibenarkan dibuka semula secepat mungkin dengan SOP yang sangat ketat.

Beliau turut mencadangkan penubuhan pasukan petugas ekonomi yang terdiri dari pakar untuk bertemu pemilik perniagaan dan pelabur terhadap keprihatinan dan juga menguruskan harapan mereka.

Semua Ahli Parlimen Umno mesti mengutamakan kepentingan negara, katanya.

“Kami tidak mampu untuk mengulangi kesilapan 17 bulan terakhir yang menyaksikan kita kehilangan setiap kelebihan ekonomi akibat ketidakcekapan dan ketidakstabilan kerajaan PN,” kata Johari.


Baca Artikel Menarik :

Layari Laman Facebook MYKMU


Ismail Sabri jumpa Zahid Hamidi

 

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker