Kerajaan interim boleh berfungsi lama

Kerajaan interim boleh berfungsi lama sekiranya Parlimen bubar

Sekiranya Parlimen dibubarkan, tidak mungkin diadakan pilihan raya ketika pandemik Covid-19 dan ini bermakna kerajaan sedia ada boleh meneruskan pemerintahan sebagai kerajaan sementara atau ‘caretaker’ sehingga pilihan raya umum (PRU) akan datang, kata pakar undang-undang.

Dengan kedudukan kerajaan yang semakin goyah, terdapat khabar angin mengatakan Jemaah Menteri semalam membincangkan mengenai kemungkinan berlakunya pembubaran Parlimen.

Sekiranya Yang di-Pertuan Agong memperkenan pembubaran itu, tidak mungkin PRU diadakan dalam tempoh 60 hari seperti diperuntukkan dalam perlembagaan berikutan situasi pandemik Covid-19 yang semakin membimbangkan.

Situasi sama berlaku di Sarawak apabila pilihan raya negeri yang sepatutnya diadakan dalam tempoh 60 hari pada 2 Ogos terpaksa ditangguhkan apabila darurat di negeri itu dilanjutkan sehingga Februari 2022.

Peguam Bastian Pius Vendargon berkata penangguhan PRU harus dilakukan dengan pengisytiharan darurat yang lain memandangkan tiada peruntukan jelas untuk membenarkan lanjutan selepas 60 hari.

“Secara teorinya, anda boleh melaksanakan darurat yang mempunyai had, namun persoalannya adakah kita mahu melaluinya sekali lagi tetapi itu adalah cara untuk menangguhkan pilihan raya.”

Mengenai had kuasa kerajaan sementara, beliau berkata secara teorinya ia tidak begitu banyak.

“Kerajaan sedia ada akan kekal berkuasa sehingga pilihan raya diadakan. Ia akan terus melakukan pentadbiran negara.

“Namun, pakar perlembagaan secara amnya berpendapat ia tidak sepatutnya melaksanakan dasar, peruntukan atau projek baharu, ini adalah biasa dan bukannya peraturan yang sukar.”

Seorang lagi peguam Gurdial Singh berkata, kerajaan sementara di negara ini mempunyai sejarah yang hanya terletak pada nama semata-mata.

“Kita melihatnya berulang kali,” katanya.

“Ketika tempoh antara pembubaran dan pilihan raya, kerajaan terus membelanjakan wang dan melaksanakan projek besar.

“Terdapat banyak contoh di mana sebuah komuniti merayu supaya jalan di kawasan mereka dinaik taraf atau diberi hak milik tanah selama bertahun-tahun dan tiba-tiba kerajaan memulakan kerja itu dan memberi hak milik berkenaan.”

Katanya, kerajaan sementara sepatutnya mengawasi negara sehingga pilihan raya baharu diadakan.

“Namun pentadbiran sebelum ini terus membelanjakan wang kerajaan untuk melaksanakan projek besar seperti pembinaan prasarana baharu dan kerja membaik pulih tempat keagamaan.” FMT

Kerajaan interim boleh berfungsi lama


Baca Artikel Menarik :

Layari Laman Facebook MYKMU


Sijil vaksin cetak sendiri, kalau palsu macam mana?

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker