Menyedihkan bila rakyat terpaksa mogok lapar

Menyedihkan bila rakyat terpaksa mogok lapar tuntut k’jaan bertindak isu Covid-19 – Abim

Angkatan Belia Islam Malaysia (Abim) menyifatkan mogok lapar oleh perunding komunikasi strategik Nathaniel Tan dalam menuntut kerajaan mengambil lima tindakan konkrit untuk memerangi wabak Covid-19 adalah gambaran yang “memalukan” bagi kerajaan Perikatan Nasional (PN).

Presiden Abim Muhammad Faisal Abdul Aziz dalam satu kenyataan hari ini menyorot bahawa banyak inisiatif yang didorong oleh rakyat sebelum ini, seperti Harta Doktor Kontrak, protes #Lawan, percubaan anggota Parlimen untuk berarak ke Parlimen, kempen Bendera Putih dan lain-lain.

“Abim menegaskan negara kini memasuki fasa yang amat menyedihkan bila mana rakyat Malaysia terpaksa masuk ke tahap ini iaitu melancarkan mogok lapar bagi memastikan kerajaan mendengar rintihan hati rakyat jelata.

“…Justeru, Abim menyatakan ia adalah gambaran kepada sesuatu yang amat memalukan bila kerajaan masih gagal bertindak berasaskan tuntutan yang dikemukakan rakyat demi memastikan kita benar-benar keluar dari ancaman Covid-19 ini,” katanya.

Hari ini adalah hari kelima sejak Tan memulakan mogok laparnya, yang katanya akan berlanjutan sehingga lima tuntutan dipenuhi.


Baca Artikel Menarik :

Layari Laman Facebook MYKMU


Lima tuntutan tersebut adalah:

1) Memberi pemberdayaan kepada golongan pakar dalam proses membuat keputusan
2) RM500 juta tambahan untuk hospital Covid-19
3) Beri hak kepada Barisan Hadapan menyuarakan rintihan
4) Beri informasi yang jelas dan tepat tentang syarikat yang dibenarkan beroperasi
5) Bekalan percuma pencuci tangan dan pelitup muka N95 kepada pekerja hospital dan anggota keselamatan

Tan sebelum ini mendirikan khemah berhampiran kawasan komersial di Taman Tun Dr Ismail, sambil melaksanakan mogok laparnya.

Anggota polis sebelum ini dikatakan telah mengunjunginya di khemahnya untuk bertanya tentang tindakannya.

Tan mengatakan mereka telah mengingatkannya untuk mematuhi semua protokol Covid-19 dan menambah bahawa mereka sangat sopan dan ramah.

Dia mengatakan dia tidak makan makanan dan hanya minum air, dan dia tidak pasti berapa lama mogok lapar itu akan dilakukannya. Mk

Menyedihkan bila rakyat terpaksa mogok lapar

Nak tahu siapa Nazri sebenar, baca kenyataan lalunya – Najib

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker