Parlimen digantung, Perdana Menteri dipecat

Parlimen digantung, Perdana Menteri dipecat

TUNIS: Presiden Tunisia, Kais Saied mengumumkan Parlimen akan digantung dan Perdana Menteri, Hicham Mechichi dipecat selepas protes ganas melumpuhkan banyak bandar di negara itu.

Keputusan itu dibuat selepas presiden mengadakan mesyuarat tergempar dengan pihak ketenteraan dan ketua keselamatan negara.

Menerusi video ucapan, Kais berkata, beliau akan menggugurkan jawatan eksekutif itu dengan bantuan daripada perdana menteri baharu yang akan dilantik kemudian.

Jelasnya, tindakan itu adalah selari dengan Perkara 80 Perlembagaan dan turut memetik artikel tersebut bagi menggantung kekebalan anggota Parlimen.

“Ramai orang sudah serik tertipu dengan hipokrasi, pengkhianatan dan merompak hak kebebasan rakyat.

“Saya beri amaran kepada sesiapa yang berfikir untuk menggunakan senjata, pihak keselamatan akan bertindak balas,” tegasnya.

Keputusan presiden itu disambut baik oleh himpunan orang ramai yang membanjiri kawasan jalan di ibu negara sambil membunyikan hon kereta sebagai tanda sokongan. Utusan

Tunisia’s president has sacked the prime minister and suspended parliament, after violent protests broke out across the country.

Thousands of protesters, angry at the government’s mishandling of Covid-19, had flooded onto the streets and clashed with police on Sunday.

President Kais Saied announced he would take charge with help from a new prime minister, saying he intended to bring calm to the country.

But opponents branded his move a coup.

“We have taken these decisions… until social peace returns to Tunisia and until we save the state,” Mr Saied said in a televised address after an emergency security meeting at his palace.

Parlimen digantung, Perdana Menteri dipecat


Baca Artikel Menarik :

Layari Laman Facebook MYKMU


Dalam masa 6 jam, 20 amaran terhadap doktor kontrak

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker