AS harus bersikap adil dalam konflik di Gaza

AS harus bersikap adil dalam konflik di Gaza

Prinsip keadilan dan hak asasi manusia adalah penting untuk ditegakkan termasuk dalam isu perdagangan global dan pertumbuhan ekonomi, kata Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Oleh itu, katanya Amerika Syarikat harus bersikap adil dan tidak harus bersikap berkecuali apabila berbincang mengenai konflik di Gaza.

“Saya menegaskan keperluan untuk semua negara mendesak genjatan senjata di Gaza supaya tiada lagi orang awam yang terkorban terutamanya bayi.

“Hentikan kekejaman, hentikan ia sekarang,” tegasnya pada sesi permukiman Mesyuarat Pemimpin Ekonomi Apec di San Francisco pada Jumaat, yang dipengerusikan oleh Presiden Amerika Joseph Biden, dengan dihadiri oleh semua wakil daripada 20 Ekonomi Apec yang lain.

Semasa permukiman itu Anwar yang juga Menteri Kewangan menyatakan bahawa Malaysia yang merupakan sebuah negara dagang perlu mempunyai hubungan perdagangan yang baik dengan kuasa besar termasuk Amerika Syarikat dan China.

“Oleh itu, saya menyambut baik perjumpaan dua hala yang telah diadakan di antara kedua-dua presiden Amerika Syarikat dan China,” katanya.

Pertemuan Biden dengan Presiden China Xi Jinping di luar mesyuarat Apec di sana baru-baru ini jelas mendapat liputan dunia, dan ini merupakan kali kedua dalam tempoh setahun pemimpin dua kuasa ekonomi global itu mengadakan pertemuan empat mata. Mk

AS harus bersikap adil dalam konflik di Gaza

Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Rampas Anna daripada Meerqeen, ini jawab Amir Ahnaf

Imam Turkiye ditangkap di Mekah sebab sebut tentang Gaza & Palestin

Jalan ‘glow in the dark’ pertama di Malaysia

A letter to Sarawakian Christian Zionists: The evangelicals will not save us

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker