COVID-19: Pfizer jumpa FDA bincang suntikan ketiga vaksin

COVID-19: Pfizer jumpa FDA bincang suntikan ketiga vaksin

WASHINGTON: Syarikat pembuat vaksin COVID-19 Pfizer akan bertemu dengan pegawai kesihatan Amerika Syarikat (AS) hari ini untuk membincangkan mengenai keperluan dos ketiga vaksin koronavirus.

Pertemuan itu sehari selepas Pfizer-BioNTech umum rancangan minta kelulusan Pentadbiran Makanan dan Ubat-Ubatan (FDA) AS dan Agensi Ubat-Ubatan Eropah (EMA) berhubung perkara itu.



Cadangan bagi dos ketiga itu dibuat berikutan kebimbangan mengenai penularan varian dan data yang menunjukkan peningkatan risiko jangkitan selepas enam bulan divaksinasi.

Tekanan itu mendorong tindak balas FDA dan Pusat Kawalan dan Pencegahan Penyakit (CDC) yang menyatakan rakyat AS masih tidak memerlukan suntikan ketiga ketika ini.

Ketua Penasihat Perubatan Pentadbiran Biden, Dr Anthony Fauci mengarahkan Institut Alergi dan Penyakit Berjangkit AS untuk turut serta dalam taklimat berkenaan.

Dr Fauci sebelum ini berkata kerajaan tidak boleh menolak kemungkinan keperluan suntikan ketiga pada masa hadapan terutama jangkitan baharu yang muncul dalam kalangan mereka yang telah diberikan vaksin.

Bagaimanapun, katanya, data yang lebih banyak diperlukan.



AS sedang meningkatkan usaha vaksinasi di beberapa kawasan lebih awal susulan varian Delta yang mudah menular dan menjadi dominan.

Pegawai Eropah juga menyatakan vaksin lengkap dua dos buat masa ini mempunyai perlindungan terhadap varian.

Bagaimanapun Kanada menyatakan pihaknya sedang memantau kemungkinan memerlukan suntikan ketiga vaksin COVID-19.

Beberapa saintis dan pakar kesihatan awam menyatakan kebimbangan kerana perkara ini jelas memberi kuasa kepada negara maju dan kaya sementara negara membangun lain sedang berusaha mendapatkan akses vaksin yang tidak adil.



COVID-19: Pfizer jumpa FDA bincang suntikan ketiga vaksin


Baca Artikel Menarik :

Layari Laman Facebook MYKMU


Pelajar UiTM Jengka Meninggal Dunia Lepas Mengadu Sakit Kepala [VIDEO]



15,000 pokok durian Musang King ‘haram’ ditebang dalam 9 hari



Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker