MMA: Kami sokong Code Black dan Black Monday

MMA: Kami sokong Code Black dan Black Monday

MMA: Kami sokong Code Black dan Black Monday, bukan gerakan bendera hitam

Persatuan Perubatan Malaysia (MMA) mengulangi pendirian bahawa ia bekerjasama dengan pihak berkuasa untuk menyelesaikan semua masalah mengenai pekerja kontrak kesihatan di negara ini.



Justeru, kata MMA, mereka menyokong Code Black dari 1 hingga 12 Julai dan Black Monday pada 12 Julai yang merupakan kempen untuk menggalakkan orang ramai menunjukkan sokongan kepada doktor kontrak.

Walau bagaimanapun, MMA tidak menyokong mogok oleh mana-mana profesional penjagaan kesihatan terutamanya semasa wabak.

MMA juga berkata mereka tidak mahu disalah fahamkan sebagai menyokong kempen bendera hitam yang mendesak Perdana Menteri Muhyiddin berundur dan Parlimen bersidang segera serta menamatkan darurat.

Presiden MMA Dr M Subramaniam mengatakan bahawa dia mengeluarkan kenyataan untuk menjelaskan perbezaan berkenaan.



“Kami prihatin karena telah diketahui bahawa pihak tertentu telah memulakan kempen bendera hitam.

“MMA bimbang bahawa perkembangan baru ini dapat menimbulkan kekeliruan, oleh itu kami ingin menyatakan dengan jelas bahawa hanya kempen Code Black dan Black Monday yang merupakan inisiatif oleh MMA untuk menyokong doktor kontrak,” katanya.

Subramaniam mengatakan bahawa MMA menggalakkan orang ramai untuk:

1. Tukar gambar profil peribadi mereka/logo syarikat atau institusi menjadi warna hitam atau monokrom.



2. Lawati halaman Facebook MMA SCHOMOS untuk maklumat dan kemas kini terkini mengenai doktor kontrak dan dengan membantu meningkatkan kesedaran mengenai isu-isu mereka.

3. Pakai warna hitam ke tempat kerja pada 12 Julai sebagai solidariti terhadap doktor kontrak.

4. Kongsi gambar diri mereka yang memegang plakat yang bertuliskan “Kami berdiri dengan Pekerja Penjagaan Kesihatan Kontrak” dengan hashtag #saveMYcontractHCW #BlackMondayMY #CodeBlackMY sahaja.

Dia mengatakan bahawa warna hitam dipilih untuk meratapi bakat muda yang telah meninggalkan negara untuk berkhidmat di negara lain dan sebagai mengiktiraf kesukaran pekerja kesihatan kontrak yang tinggal di Malaysia.



“Terdapat 23,077 doktor kontrak sejak 2016 tetapi hanya 789 yang diberi jawatan tetap dalam perkhidmatan kesihatan awam kita.

“Ini adalah satu-satunya cara yang kami galakkan sebagai pertunjukan sokongan kepada pekerja kesihatan kontrak berdasarkan pernyataan akhbar kami yang dikeluarkan pada 29 Jun,” katanya, sambil menambah bahawa MMA berharap agar isu ini tidak dipolitikkan oleh mana-mana kumpulan. Mk

MMA: Kami sokong Code Black dan Black Monday


Baca Artikel Menarik :



Layari Laman Facebook MYKMU


Kibar bendera putih: Mengapa perlu perleceh usaha rakyat?



Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker