Terpaksa Makan Abu Dan Sisa Kulit Lembu Untuk Hilang Lapar [VIDEO]

Terpaksa Makan Abu Dan Sisa Kulit Lembu Untuk Hilang Lapar [VIDEO]

ANTANANARIVO, MADAGASCAR – Krisis makanan di Madagascar meruncing sehingga memaksa penduduknya makan abu dicampurkan asam jawa untuk meneruskan hidup, lapor akhbar Metro UK kelmarin.

Kemarau panjang selama empat tahun mengakibatkan selatan negara itu terjejas teruk dengan Program Makanan Dunia (WFP) pada bulan lepas memberi amaran, lebih 1.1 juta penduduk rantau itu tidak mempunyai makanan selamat.



Angka itu termasuk kira-kira 14,000 penduduk yang berdepan ‘situasi bencana’ dan angka tersebut dijangka meningkat tahun ini.

Menurut pekerja kebajikan, situasi di pulau itu adalah yang terburuk pernah dialami dengan penduduk setempat melakukan apa sahaja untuk menghilangkan kelaparan.

“Saya melihat penduduk berbasikal sepanjang hari untuk membeli pisang dan mengulangi nya kerana makanan langsung tiada di bandar mereka,” katapetugas kebajikan, Lomba Hasoavana.



Beberapa petugas lain berkata, banyak kawasan di negara itu menyaksikan penduduknya terpaksa memakan abu yang dicampur asam jawa.

“Ada penduduk yang membuat kasut daripada kulit lembu memakan sisa kulit tersebut kerana tiada makanan lain,” kata ujar petugas kebajikan lain, Paula Amour.

Ada penduduk memakan tanah liat dan anai-anai serta pelbagai benda lain yang tidak sepatutnya dimakan.



Kehilangan berat badan dalam kalangan kanak-kanak pula meningkat mendadak sejak empat bulan lalu yang menyaksikan golongan itu menderita akibat kekurangan zat.

VIDEO DIBAWAH:-

Menurut WFP, meskipun Madagascar tidak menyumbang kepada perubahan iklim dunia, keadaan kemarau terburuk dalam tempoh 40 tahun di negara itu menyebabkan penduduknya amat menderita.

Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu dan kerajaan Madagascar merayu bantuan dunia sebanyak AS$155 juta (RM479 juta) bagi menyediakan makanan dan mengelakkan kebuluran daripada berlarutan di negara itu. – AGENSI

 



Terpaksa Makan Abu Dan Sisa Kulit Lembu Untuk Hilang Lapar [VIDEO]


Baca Artikel Menarik :

Layari Laman Facebook MYKMU


TMJ minta pastikan tiada rakyat Johor kelaparan



Warga Emas dalam kelaparan dakwa ditinggal di tepi jalan selepas dipukul

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker