PEMBELA gusar krisis ekonomi badai rakyat ketika ini

 

Pengerusi Pertubuhan-Pertubuhan Pembela Islam (PEMBELA), Haji Aminuddin Yahaya gusar melihat keadaan rakyat yang berdepan krisis ekonomi tatkala ini.

Menurut beliau, ratusan ribu rakyat Malaysia hilang pekerjaan kerana diberhentikan, bahkan tahun lepas sahaja dari Januari hingga November 2020, seramai 99,696 pekerja mengalami nasib sama.

Kajian juga menunjukkan seramai 30,000 pekerja dalam bidang perhotelan hilang pekerjaan tahun lalu.

Haji Aminuddin juga yakin, jumlah itu pasti sudah meningkat berkali ganda setakat hari ini.

“Lebih menggusarkan saya lagi ialah kebanyakan daripada mereka adalah anak-anak muda yang baru sahaja mula berkehidupan. Ada di antara mereka baru dapat anak, baru berkahwin, perlu sara orang tua mereka yang sakit dan sebagainya.

“Ditambah lagi dengan kes-kes bunuh diri kerana tekanan hidup yang semakin laju meningkat. Ianya sangat mengerikan apabila melihat rakaman-rakaman bunuh diri tersebar,” katanya dalam kenyataan, hari ini.

Namun apa yang lebih dikesalinya, PEMBELA tidak mampu membantu apa-apa berikutan bimbang ada pihak yang akan membuat laporan polis sekiranya pertubuhan itu mengambil langkah membuka tabung ‘crowdfund’ untuk membantu rakyat.

Ini susulan pihaknya pernah dipanggil oleh polis yang dikatakan untuk menyiasat mengenai isu ‘Tabung Kilat Membela Rider Bela Kalimah Allah’.

Haji Aminuddin berkata, walaupun kerajaan ada mengumumkan pemberian bantuan, beliau yakin ianya tidak cukup kerana tidak mampu untuk membantu semua pihak selama-lamanya.

“Itulah sebab adanya NGO-NGO dan persatuan-persatuan.

“Namun, apakan daya. Selepas kami disiasat pihak polis kerana cuba membantu ‘rider-rider’ baru-baru ini, kami hanya mampu melihat, bantu sikit-sikit dan sorok-sorok sahaja.

“Nampaknya, bukan senang nak berbakti membela anak bangsa di negara kita ini sebenarnya. Maafkan kami, wahai rakyat Malaysia,” katanya.

PEMBELA gusar krisis ekonomi badai rakyat ketika ini


Baca Artikel Menarik :

Layari Laman Facebook MYKMU


Tutup operasi kilang, dengar keluhan rakyat

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker