Umno tidak sokong undi tidak percaya kerajaan


Umno tidak sokong undi tidak percaya kerajaan

Ahli-ahli Parlimen daripada Umno dan Barisan Nasional (BN) tidak akan menyokong sebarang usul undi tidak percaya sekiranya dikemukakan di Parlimen kelak.

Selain itu, mereka bersetuju agar Parlimen bersidang semula mengikut Peraturan Mesyuarat sedia ada atau mengikut apa-apa kesesuaian pindaan yang diperlukan.

Naib Presiden Umno, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, mereka juga sepakat untuk terus mendukung Pelan Pemulihan Negara yang dibentangkan oleh kerajaan sebagai satu usaha dalam memperkasa langkah-langkah kawalan penularan wabak Covid-19 dalam negara.



Katanya, menteri serta timbalan menteri daripada parti Umno dan BN akan memastikan komitmen sepenuhnya dalam melaksanakan tugas dan peranan masing-masing terutamanya membabitkan tugas dan portfolio yang berkait secara langsung dalam mengekang penularan wabak, pelaksanaan vaksinasi serta pemulihan ekonomi rakyat dan negara.

“Ahli-ahli Parlimen daripada parti Umno dan BN menjunjung kasih di atas titah Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong susulan Perbincangan Khas Raja-Raja Melayu yang diadakan pada 16 Jun 2021 lalu berhubung keperluan mengadakan persidangan .

“Kami amat mengharapkan sidang Parlimen ini akan dapat memberi tumpuan kepada isu-isu yang dihadapi rakyat dalam mendepani pandemik Covid-19.

“Oleh yang demikian dan bagi menjunjung titah Tuanku supaya suhu politik dapat diredakan maka kami setuju untuk tidak menyokong usul undi tidak percaya sekiranya dikemukakan.



“Apa yang pasti keutamaan kami adalah demi kelangsungan hidup rakyat dengan fokus kepada keselamatan dan kesejahteraan di samping masa hadapan negara Malaysia,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Sebelum ini timbul spekulasi mengenai usul tidak percaya akan dibentangkan di Parlimen yang dijangka akan bersidang sedikit masa lagi.

Ia susulan pertemuan ketua parti politik bersama Yang di-Pertuan Agong yang dikaitkan dengan situasi terkini politik negara. HM

Umno tidak sokong undi tidak percaya kerajaan




Baca Artikel Menarik :

Layari Laman Facebook MYKMU


Shahidan jangan tembak dalam gelap, reka cerita kucar-kacirkan keadaan



Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker