Pemuda Umno sokong kempen #TuntutanRakyat gesa moratorium


Pemuda Umno sokong kempen #TuntutanRakyat gesa moratorium
Pemuda Umno sokong kempen #TuntutanRakyat gesa moratorium bank

Pemuda Umno menyokong kempen dalam talian yang menggunakan tanda pagar #TuntutanRakyat untuk menekan kerajaan persekutuan agar memperkenalkan lebih banyak bantuan kewangan.

Kempen itu melibatkan pengguna media sosial yang menyiarkan gambar diri mereka memegang plakat dengan jenis bantuan yang mereka percaya perlu diumumkan oleh kerajaan.

Awal hari ini, Pemuda Umno Terengganu mencadangkan peserta kempen menyebut kaedah bantuan seperti moratorium pembayaran balik pinjaman bank, skim pengeluaran Kumpulan Wang Simpanan Pekerja, potongan bil utiliti dan pemberian wang tunai.



Ia kemudian mendapat sokongan Ketua Pemuda Umno Asyraf Wajdi Dusuki, yang menyifatkan Menteri Kewangan Tengku Zafrul Abdul Aziz sebagai menteri yang memerlukan sedikit tekanan.

“Memang style Menteri Kewangan ni kena kita desak secara berterusan, barulah dia bagi sikit-sikit (bantuan kewangan),” tulis Asyraf di Facebook.

Asyraf berkata, pendirian Pemuda Umno adalah bahawa moratorium pembayaran balik pinjaman bank secara automatik harus ditawarkan kepada sesiapa sahaja yang termasuk dalam kategori B40 atau M40, serta perniagaan kecil dan sederhana.

Dia mengatakan bahawa moratorium ini tidak boleh dikenakan sebarang caj atau faedah kepada peminjam.



“Tolonglah rakyat yang sedang menderita, tertekan dan amat memerlukan bantuan ini.

Pemuda Umno sokong kempen #TuntutanRakyat gesa moratorium

“Kami hampir setiap hari menerima beratus aduan dan maklum balas perihal pengalaman masing-masing berurusan dengan bank-bank,” kata Asyraf.

Terdahulu, Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi berkata bahawa dia menerima banyak aduan daripada pemohon yang berkongsi kisah temu duga untuk melayakkan mereka mendapat moratorium yang sukar.



Walaupun Perdana Menteri Muhyiddin Yassin berkata skim moratorium itu seharusnya “automatik” bagi mereka yang memenuhi syarat, beberapa perniagaan memberitahu Malaysiakini bahawa situasi sebenar jauh berbeza.

Bank-bank utama tempatan menunjukkan prestasi yang baik tahun lalu dan pada suku pertama tahun ini. Sebilangan besar CEO bank juga menerima kenaikan gaji yang besar tahun lalu. Mk

Pemuda Umno sokong kempen #TuntutanRakyat gesa moratorium




Baca Artikel Menarik :

Layari Laman Facebook MYKMU


Muhyiddin Berdepan Dengan Undi Tidak Percaya?



Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker