Israel laknatullah akan bina 534 lagi penempatan haram

Israel laknatullah akan bina 534 lagi penempatan haram

Kementerian Luar Negeri Palestin mengecam rancangan negara penjajah Israel bagi membina 534 unit penempatan haram baharu di Tebing Barat yang diduduki.

Dalam satu kenyataan, kementerian itu berkata, pembinaan penempatan itu bagi meluaskan kawasan Shvut Rahil.

Pegawai Pihak Berkuasa Palestin (PA) yang bertanggungjawab memantau kegiatan penempatan di utara Tebing Barat yang diduduki berkata, kelulusan unit penempatan haram baharu itu akan membenarkan keluasan kawasan terbabit bertambah menjadi hingga lima kali ganda.

Terdapat kira-kira 650,000 penduduk Yahudi mendiami 164 penempatan haram di Tebing Barat dan Baitulmaqdis.



Kerajaan Perak bagi telefon pintar percuma buat pelajar

Dalam perkembangan lain, rejim pengganas Israel bertindak merobohkan dua kediaman milik rakyat Palestin di kampung Mukhmas, di Timur Laut Baitulmaqdis yang diduduki, semalam.

Seorang penduduk, Khadr Ka’abneh berkata, kedua-dua rumah itu masing-masing mempunyai keluasan kira-kira 30 meter persegi.



Agensi berita WAFA melaporkan, hampir setiap hari rumah dan bangunan milik rakyat Palestin dirobohkan bagi meluaskan kawasan jajahan Israel.

Israel mengharamkan penduduk Palestin membina atau memperluaskan bangunan di tanah mereka sendiri, terutamanya di kawasan C dan Baitulmaqdis kerana 60 peratus keluasannya diduduki dan dijajah oleh rejim pengganas Israel sepenuhnya.

Tindakan itu mengakibatkan penduduk Palestin terpaksa membina bangunan tanpa permit, yang sememangnya mustahil diberi oleh Israel. -Agensi

Israel laknatullah akan bina 534 lagi penempatan haram


Baca Artikel Menarik :



Layari Laman Facebook MYKMU NET


Saya setuju mana-mana pihak mahu tolak tepi PRU15 – Nazri Aziz



Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker