Pulau Pinang digesa batalkan projek tambak laut

Pulau Pinang digesa batalkan projek tambak laut

Pulau Pinang digesa batalkan projek tambak laut

GEORGETOWN: Ahli Parlimen Kepala Batas, Datuk Seri Reezal Merican Naina Merican hari ini menggesa kerajaan negeri supaya membatalkan Projek Tambakan Laut Selatan Pulau Pinang (PSR), memandangkan ia tidak mendapat sokongan penuh rakyat.

Reezal yang juga Menteri Belia dan Sukan, berkata projek tambakan laut mega itu mendapat pelbagai reaksi negatif dan wujud dua petisyen yang menyokong pembatalannya.

“Sehubungan dengan itu, sebagai Pengerusi Majlis Tindakan Pembangunan Negeri (MTPNg) Pulau Pinang, saya akan membawa suara bantahan dan gesaan pembatalan projek ini ke Mesyuarat MTPNg, serta mengemukakan pandangan balas terhadap projek ini kepada pihak kerajaan negeri dalam masa terdekat,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Beliau mendakwa, petisyen awam ‘Save Penang! Reject the 3 islands Reclamation!’ untuk pembatalan projek itu mendapat lebih 116,000 pernyataan sokongan setakat hari ini, manakala satu lagi petisyen bertajuk ‘Save Malaysia’s sea turtles!’ yang terkait secara langsung dengan projek PSR turut mempunyai hampir 250,000 pernyataan sokongan.

Katanya, beliau secara peribadi tidak pernah bersetuju dengan projek itu yang dikatakan bertujuan untuk menjana sumber kewangan bagi membiaya projek projek pengangkutan, di bawah Pelan Induk Pengangkutan Pulau Pinang (PIPPP).

Reezal mendakwa, bantahan terhadap projek itu adalah kerana pelaksanaannya dianggap tidak lagi bertujuan membiayai projek pengangkutan di bawah PIPPP kerana ia seakan-akan sudah menjadi projek hartanah yang dikuasai oleh syarikat swasta.

Selain itu, beliau mendakwa projek berkenaan boleh mengancam jaminan makanan rakyat dari hasil laut serta memusnahkan ekosistem, biodiversiti marin dan perubahan aliran air laut.

Sementara itu, Pesuruhjaya PAS Pulau Pinang, Muhammad Fauzi Yusoff dalam kenyataan berasingan berkata, PAS Pulau Pinang sememangnya membantah projek PSR oleh kerajaan negeri.

Beliau mendakwa, projek itu tersasar daripada tujuan asalnya, sebaliknya lebih banyak menumpukan kepada kepentingan sesetengah pihak dan seakan mengabaikan kelestarian alam sekitar dan hidupan laut yang menjadi punca rezeki golongan nelayan. – BERNAMA

Pulau Pinang digesa batalkan projek tambak laut


   Baca Artikel Menarik

Layari Laman Facebook MYKMU NET

Rancangan menswasta Projek tambak laut merugikan P Pinang, kata pakar ekonomi

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker