Rancangan menswasta Projek tambak laut merugikan P Pinang, kata pakar ekonomi

Rancangan menswasta projek tambak laut merugikan P Pinang, kata pakar ekonomi

Rancangan menswasta projek tambak laut merugikan P Pinang, kata pakar ekonomi

Langkah Pulau Pinang menyerahkan kerja tambakan laut salah satu daripada tiga pulau buatan dalam projek Tambakan Laut Pulau Pinang Selatan (PSR) akan menguntungkan pemaju dan bukan negeri, kata seorang ahli ekonomi.

Lim Mah Hui dari Penang Forum berkata pemaju projek tersebut, SRS Consortium dan Gamuda, memperoleh sekurang-kurangnya RM1.4 bilion sementara kerajaan negeri sekitar RM600 juta di bawah perjanjian baharu dalam tempoh 10 tahun akan datang.



Beliau berkata angka itu tidak mengambil kira keuntungan yang akan diperoleh Gamuda Engineering sebagai kontraktor tunggal untuk kerja penambakan, yang akan diberikan tanpa tender.

FMT telah menghubungi Gamuda dan SRS Consortium untuk mendapatkan maklumat lanjut.

Pada Mac, kerajaan Pulau Pinang berkata akan membenarkan SRS mengendalikan kerja tambakan tanah salah satu daripada tiga pulau yang dicadangkan. Syarikat itu akan membayar RM3.8 bilion untuk kerja tambakan separuh daripada Pulau A sebagai sebahagian daripada usaha sama 30:70, dengan sebahagian besarnya akan dipegang oleh SRS.

Apabila wujud permintaan, SRS akan mengambil alih kerja tambakan tanah sebahagian lagi Pulau A.



Kerja tambakan laut

Kerja tambakan laut akan dilakukan oleh Gamuda Engineering, yang telah diberi hak untuk “memperlahan” atau “meningkatkan” tambakan bergantung kepada naik turun permintaan untuk tanah dari semasa ke semasa. Kerajaan negeri telah memberi jaminan tanah tersebut akan tetap menjadi miliknya apabila projek selesai.

Lim yang juga bekas ahli majlis bandaraya Pulau Pinang berkata perjanjian baharu itu jauh berbeza dari yang dicadangkan lapan tahun lalu, ketika motif asal tiga pulau itu adalah untuk membiayai projek prarasarana di bawah Pelan Induk Pengangkutan Pulau Pinang (PTMP).

Tambahnya, dengan kerajaan negeri itu menghasilkan hanya sekitar RM600 juta untuk tempoh bertahun-tahun, adalah tidak mungkin untuk mana-mana projek PTMP, yang menelan belanja berbilion dolar, dapat dilancarkan.

“Idea dan niat asal projek PSR adalah untuk membiayai PTMP bernilai RM46 bilion. Anggaran awal kos lebuh raya Pan Island Link 1 dan LRT Bayan Lepas, dua projek PTMP pertama, masing-masing sekitar RM6 bilion.



“Kos ini meningkat hingga sekitar RM8 bilion setiap hari. Mustahil untuk membiayai dua projek awal PTMP – projek LRT dan Pan Island Link 1 – dengan RM600 juta.

“PTMP dan PSR telah dipisahkan. Mungkin PTMP hanyalah umpan untuk rakyat Pulau Pinang, yang kini beralih dari tujuan tambakan semula tanah – untuk penjualan tanah sendiri dan bukan untuk projek prasarana seperti yang disebutkan sebelum ini,” katanya.

Kata Lim, memandangkan separuh pertama Pulau A akan ditambak dalam tempoh tujuh hingga 10 tahun, dua pulau lain berkemungkinan hanya akan dibangun sepenuhnya selepas itu, mungkin sekitar 15 tahun dari sekarang.

Membiayai projek PTMP

Oleh kerana memerlukan masa yang lama untuk menyelesaikan separuh pulau, idea menjual tanah yang ditambak untuk membiayai projek PTMP tidak mungkin berlaku.



Tambah Lim perjanjian baharu itu memihak kepada Gamuda, sebagai pemegang saham majoriti usahasama itu, dengan memberikannya hak eksklusif untuk membangun dan menjual tambakan tanah di Pulau A mengikut tempoh waktunya sendiri.

“Kontraktor turnkey (TC) secara langsung akan memberikan kerja tambakan laut itu kepada Gamuda Engineering dan pakej kerja lain – yang merangkumi kerja prasarana, Pan Island Link 2A dan penambakan Fasa 2 – melalui penawaran yang kompetitif.

“Selepas selesai, Pulau A akan diserahkan kepada Gamuda yang akan meminta tender penjualan tanah dibuka.

“Skim baharu ini meletakkan Gamuda sebagai ‘pemandu’ kerana ia memiliki 70% JV melalui SRS. Gamuda akan bertanggungjawab untuk membiayai projek tersebut dan kerajaan Pulau Pinang akan dibebaskan dari semua tanggungjawab pembiayaan.”



Lim berkata mengikut anggaran Gamuda, jualan tanah dari fasa pertama Pulau A adalah antara RM8 bilion hingga RM9 bilion dalam tempoh tujuh tahun, kos tambakan laut antara RM4 bilion hingga RM4.5 bilion dan kos pembinaan antara RM2 bilion hingga RM2.5 bilion .

“Mengikut anggaran yang lebih tinggi, pendapatan bersih dianggarkan bernilai RM2 bilion (RM9 bilion dari penjualan ditolak RM7 bilion untuk tambakan laut dan kos pembinaan). Oleh itu, pendapatan bersih bagi kerajaan Pulau Pinang adalah RM600 juta (30% dari RM2 bilion).

“Sekiranya kerajaan Pulau Pinang hanya mendapat RM600 juta dari perjanjian baharu ini, apa yang akan diperoleh Gamuda? Banyak. Ia memiliki monopoli sepenuhnya ke atas semua kerja tambakan laut.” FMT

Rancangan menswasta projek tambak laut merugikan P Pinang, kata pakar ekonomi


Baca Artikel Menarik



Layari Laman Facebook MYKMU NET


Meragukan, Siapa biayai tambak laut di Pulau Pinang? soal pakar ekonomi

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker