Katil ICU hanya tinggal 3

 

KOTA BHARU – Hanya ada tiga buah katil yang kosong bagi menempatkan pesakit tahap empat dan lima Covid-19 di wad Unit Rawatan Rapi (ICU) Hospital Raja Perempuan Zainab II (HRPZ II) di sini.

Pendedahan itu dikongsi sendiri oleh Pengarah Pusat Kuarantin dan Rawatan Covid-19 Berisiko Rendah (PKRC) Kelantan, Dr Mohd Azman Yacob kepada pemberita ketika mengadakan lawatan di Gelanggang Seni di sini pada Ahad.

Dr Azman berkata, setiap hari kapasiti ICU HRPZ II yang mempunyai 42 katil berada pada tahap penggunaan 90 hingga 95 peratus bagi merawat pesakit Covid-19.

“Pernah satu ketika semua 42 katil di wad itu penuh. Ini menunjukkan serangan pandemik Covid-19 di negeri ini semakin membimbangkan,” katanya.

Wartawan Palestin menangis, meraung tudung ditanggal askar Israel

Beliau berkata, sekiranya kes terus meningkat tidak mustahil Kelantan terpaksa membuka hospital medan bagi menempatkan ICU dengan bantuan tentera.

Dr Azman berkata, rakyat di negeri ini disaran terus patuh dan mengamalkan prosedur operasi standard (SOP) dalam usaha memutuskan rantaian pandemik itu.

Katanya, golongan yang mempunyai simptom Covid-19 perlu segera hadir untuk menjalani ujian saringan.

“Langkah ini penting bagi memastikan kita dapat mengekang lebih awal penularan pandemik itu. Jangan tunggu arahan pihak berkuasa baru hendak bertindak,” katanya.

Ibu Positif Covid-19, Bayi Pula Meninggal Dunia

Katil ICU hanya tinggal 3

 


Baca Artikel Menarik

Layari Laman Facebook MYKMU NET


Objek disyaki bom lama ditemui di Kampung Pisang bukan bom sebenar – Polis

 

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker