Lailatul Qadar: Malam istimewa 1,000 bulan
Oleh Prof Dr Engku Ahmad Zaki Engku Alwi
Salah satu daripada keagungan, keistimewaan dan kemuliaan bulan suci Ramadan ialah terdapatnya satu malam penuh berkat yang lebih baik daripada seribu bulan. Malam yang hanya muncul pada sepuluh hari terakhir bulan Ramadan lebih dikenali dengan Lailatul Qadar yang amat istimewa dan amat dinanti-nantikan kemunculannya oleh setiap Muslim yang beriman dan bertakwa kepada Allah Taala.
Rasulullah SAW sendiri memohon kepada Allah Taala agar malam bersejarah yang penuh hikmah itu berkenaan menemuinya.
Dalam hal ini, Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Sesugguhnya bulan ini (Ramadan) telah datang kepada kamu, di dalamnya terdapat malam di mana amalan ibadat yang dilakukan pada malam tersebut lebih baik dan lebih besar ganjarannya daripada amalan selama seribu bulan. Sesiapa yang kehilangan malam tersebut sesungguhnya dia telah kehilangan semua kebaikan. Dan tidak akan kehilangan semua perkara tersebut kecuali orang-orang yang telah diharamkan (tidak mendapat petunjuk) daripada Allah Taala.” (Hadis riwayat Ibnu Majah)
Dalam satu hadis yang lain, Rasulullah bersabda maksudnya: “Sesiapa yang beribadah pada Lailatul Qadar dengan penuh keimanan dan penuh pengharapan kepada keredaan Ilahi, nescaya dia akan diampuni segala dosanya yang lampau.” (Hadis riwayat Muslim)
Keistimewaan Lailatul Qadar diserikan lagi penurunan wahyu al-Quran untuk pertama kalinya kepada Rasulullah SAW sewaktu berada di Gua Hira’. Selepas itu, al-Quran mula diturunkan secara berperingkat-peringkat dan beransur-ansur selama kira-kira 23 tahun, iaitu 13 tahun di Makkah dan 10 tahun lagi di Madinah al-Munawwarah.
Peristiwa bersejarah penurunan al-Quran diabadikan Allah Taala dalam al-Quran, antaranya firman Allah yang bermaksud: “Sesungguhnya Kami telah menurunkan (al-Quran) ini pada malam Lailatul Qadar. Dan apa jalannya kamu dapat mengetahui apa dia kebesaran malam Lailatul Qadar? Malam Lailatul Qadar itu lebih baik daripada seribu bulan. Pada malam itu, turun malaikat Jibril dengan izin Tuhan mereka kerana membawa segala perkara (yang ditakdirkan berlakunya pada tahun yang berikut). Sejahteralah malam (yang berkat itu) hingga terbit fajar.” (Surah al-Qadr, ayat 1 – 5)
Jelas daripada maksud di atas bahawa Lailatul Qadar akan muncul pada setiap bulan Ramadan setiap tahun sebagai satu anugerah Ilahi dan rahmat Allah Taala yang hanya dikhususkan kepada umat Nabi Muhammad SAW sahaja. Malam yang penuh bersejarah itu telah dinilai sebagai malam yang lebih baik dan lebih banyak ganjarannya daripada seribu bulan.
Para ulama bersepakat Lailatul Qadar terjadi pada bulan Ramadan. Begitu juga mereka bersepakat malam tersebut juga berlaku pada 10 malam terakhir daripada bulan Ramadan.
Namun mereka berselisih pendapat tentang malam yang ke berapa dari sepuluh malam yang terakhir tersebut. Pendapat yang masyhur menyatakan Lailatul Qadar terjadi pada malam ke-27 Ramadan.
Sehubungan itu, Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya: “Barangsiapa yang ingin mendapatkan Lailatul Qadar, dia hendaklah mencari pada malam ke-27. (Hadis riwayat Ahmad) Terdapat juga riwayat lain yang mengatakan malam mulia tersebut terjadi pada malam ganjil sepuluh hari terakhir.
Walau apapun harinya, yang pentingnya pada malam tersebut, Allah Taala menurunkan rahmat, limpahan kurnia dan keampunan kepada hamba-Nya yang melaksanakan ibadat puasa dengan penuh keimanan, yang selalu mengharapkan keredaan Ilahi dan juga yang sentiasa menghiasi setiap detik kehidupannya dengan amalan salih. Kelebihan Lailatul Qadar itu sudah tentu tidak akan dianugerahkan kepada sebarangan orang dan juga tidak pula diberikan kepada orang yang ibadahnya hanya pada malam-malam tertentu sahaja dalam bulan Ramadan.
Akan tetapi fadilat malam mulia tersebut akan menyinari orang-orang yang benar-benar ikhlas, khusyuk dan juga istiqamah dalam mempertahankan nilai-nilai keislaman dalam setiap tutur kata, perilaku, akhlak, ibadat dan aktiviti kehidupan sehariannya. Hadirnya malam penuh berkat itu akan dinantikan dan disambut dengan penuh keyakinan dan keimanannya, sekali gus melayakkan dirinya termasuk dalam kelompok orang-orang yang dilimpahi kenikmatan syurga dan kebahagiaan abadi yang terdiri daripada golongan nabi dan rasul, siddiqin, syuhada’ dan juga golongan orang salih.
Menurut sejarah Islam, Lailatul Qadar pertama kali menemui Rasulullah SAW ketika baginda SAW sedang khusyuk menyendiri di Gua Hira’, bermuhasabah dan merenung diri tentang dirinya sendiri dan juga masyarakat sekeliling. Tidak berapa lama kemudian, datang al-Ruh al-Amin iaitu malaikat Jibril membawa wahyu Ilahi untuk membimbing baginda SAW sehingga berlakulah perubahan secara menyeluruh dalam setiap detik dan perjalanan hidup baginda SAW, bahkan juga setiap detik dan perjalanan hidup umat manusia sejagat.
Selanjutnya, Lailatul Qadar adalah satu kurniaan Ilahi yang dianugerahkan oleh Allah Taala kepada Rasulullah SAW dan umatnya sebagai tanda kasih sayang-Nya dan rahmat-Nya yang menyeluruh. Justeru, amal kebajikan yang dilakukan seseorang hamba Allah pada malam tersebut adalah lebih baik daripada amal kebajikan yang dilakukan selama seribu bulan. Lebih-lebih lagi, apabila dibanding dengan umur nabi dan juga umat yang terdahulu, didapati umur baginda SAW dan juga umur umat Nabi Muhammad SAW sangat pendek. Sebagai contohnya, Nabi Nuh AS telah dikurniakan Allah Taala umur selama 950 tahun. Maka, Lailatul Qadar adalah kurniaan yang sangat besar nilainya bagi umat Nabi Muhammad SAW. Ini kerana lamanya waktu seribu bulan apabila dihitung dalam kiraan tahun ialah selama 80 tahun lebih. Tambahan pula angka tersebut jauh lebih banyak berbanding dengan umur umat Nabi Muhammad SAW yang rata-ratanya dalam sekitar lebih kurang 60 tahun sahaja.
Kerana keutamaan inilah, Rasulullah SAW menganjurkan umatnya agar mencari dan seterusnya mendapatkan Lailatul Qadar yang penuh keberkatan tersebut. Dalam hal ini, memadailah Rasulullah SAW sebagai model ikutan yang telah menampilkan contoh teladan terpuji untuk diikuti oleh umat Islam seluruhnya dalam menghidupkan malam-malam terakhir Ramadan dengan melaksanakan iktikaf, membangunkan keluarganya agar lebih meningkatkan amalan ibadat pada malam hari dan baginda SAW juga tidak mendekati isteri-isterinya dengan tujuan memperbanyakkan amal ibadat di dalam masjid seperti solat Tahajud, Witir, Tarawih, membaca dan tadarus al-Quran, berzikir kepada Allah dan lain-lain amalan salih yang dianjurkan Islam.
Tidak ketinggalan juga, Rasulullah SAW sentiasa memanjatkan doa ke hadrat Ilahi dan antara doa yang sering baginda SAW baca ialah doa maksudnya: “Wahai Tuhan kami! anugerahkanlah kepada kami kebajikan di dunia dan juga kebajikan di akhirat serta peliharakanlah kami daripada seksaan api neraka yang pedih.” Doa yang dilafazkan itu bukan sekadar satu permohonan untuk memperoleh kebajikan dunia dan akhirat sahaja, malahan doa itu bertujuan untuk memantapkan lagi langkah dan kesungguhan agar dapat meraih kebajikan yang dijanjikan Allah Taala kerana doa itu sendiri membawa maksud satu permohonan yang penuh tulus dan pengharapan di samping disusuli dengan usaha melipatgandakan amal ibadat yang mendekatkan diri kepada Allah Taala.
Selain itu, setiap Muslim juga dianjurkan agar bertaubat dan memohon ampun kepada Allah Taala daripada sebarang kesalahan dan dosa selama menelusuri pentas kehidupan yang penuh berliku ini. Tambahan pula, setiap manusia pada dasarnya tidak akan terlepas dari kealpaan dan seterusnya melakukan kesalahan yang dilarang Allah Taala.
Dalam hal ini, Rasulullah SAW bersabda: “Setiap anak Adam tidak akan terlepas daripada melakukan dosa dan sebaik-baik orang daripada kalangan yang berdosa itu ialah yang bertaubat kepada Allah.” (Hadis riwayat Tirmizi & Ibnu Majah)
Justeru, amatlah wajar bagi setiap Muslim bermuhasabah tentang segala amalan dan juga setiap detik kehidupan yang dilaluinya dan seterusnya bertaubat kepada Allah Taala biarpun sekecil mana pun kesalahan tersebut. Perlu diinsafi bahawa amalan bertaubat tidak boleh ditunda atau ditangguhkan kepada waktu yang lain kerana ajal maut akan datang menjemput manusia pada bila-bila masa sahaja. Lebih-lebih lagi bulan Ramadan yang awalnya adalah rahmat, pertengahannya adalah pengampunan dan penghujungnya pula adalah bebas daripada api neraka. Peluang keemasan yang disediakan Allah Taala sepanjang Ramadan wajar direbut agar tidak menyesal di kemudian hari.
Penulis profesor di Pusat Pengajian Usuluddin, Fakulti Pengajian Kontemporari Islam, Universiti Sultan Zainal Abidin (UniSZA)
Tiga dimensi hikmah puasa Ramadhan