4 Artis Indonesia Ini Memutuskan Untuk Menjadi Mualaf Termasuk Reza Rahadian,

Sebaran :

Menurut Reza Rahadian, mengubah kepercayaan itu adalah keputusan dari hati. Selain Reza Rahadian, beberapa artis Indonesia ini juga memutuskan untuk memeluk agama Islam. Siapakah selebriti yang dimaksudkan? Scroll sampai habis okay!

Reza Rahadian

Reza Rahadian yang pernah membintangi filem-filem hit seperti Habibi & Ainun, Surga Yang Tak Dirindukan, dan My Stupid Boss ini membuat keputusan untuk memeluk agama Islam semenjak beliau berusia 20 tahun. Walaupun dilahirkan dalam keluarga Masrani, keputusan Reza untuk menjadi mualaf sama sekali tidak ditentang oleh ibunya, Pratiwi Widantini Matulessy, yang memberikan pesanan sebelum dia memeluk Islam.

“Ianya hak kamu untuk menentukan kepercayaan kamu. Pesan Mama cuma satu, jalani dan yakininya dengan baik.”- Ibu Reza Rahadian

Dian Sastrowardoyo

Nama Dian Sastrowardoyo menjadi terkenal setelah membintangi filem Ada Apa Dengan Cinta. Dia membuat keputusan untuk memeluk agama Islam pada tahun 2006, tepat pada peristiwa Isra’ Miraj. Apabila ditanya alasannya mahu memeluk agama Islam, Dian Sastrowardoyo menyatakan dia mahu memeluk agama Islam adalah dari hatinya sendiri.

“Dari hati saya sendiri, saya seorang mualaf. Semangat saya seharusnya lebih tinggi. Mungkin prosesnya sama seperti bapa saya. Semasa ibu saya masih beragama Katolik dan bapa saya beragama Buddha, perasaan saya berasa lega. Apa yang membuat saya memilih Islam adalah kerana saya ingin berserah kepada Allah.”-Dian Sastrowardoyo

Roger Danuarta

Suami kepada Cut Meyriska, Roger Danuarta turut bertukar agama. Dia juga pernah terlibat dalam filem islamik . Sebelum memutuskan untuk berkahwin dengan wanita berketurunan Aceh, Roger Danuarta sudahpun menjadi mualaf. Dia dibimbing untuk mengucapkan dua kalimah syahadah oleh Ustaz Insan Mokogina, di Yogyakarta.



Dewi Sandra

Dewi Sandra memutuskan untuk memeluk agama Islam pada tahun 2013. Dewi Sandra atau nama penuhnya Dewi Sandra Kilick ini memilih agama Islam sebagai agama yang dianutinya. Isteri kepada Agus Rahman juga memutuskan untuk berhijab sehingga kini. Sehingga sekarang Dewi Sandra dilihat mula kurang melibatkan diri dalam dunia hiburan dan lebih memberi tumpuan terhadap melakukan ibadat.

Marcell

Penyanyi bersuara merdu ini turut mengakui bahawa dia telah mencari ketenangan minda dan bertukar-tukar agama.

“Ketika saya masih kecil dan agnostik, terdapat beberapa peristiwa, mimbar Islam, Katolik, Buddha, Hindu, dan satu-satunya kepercayaan Ilahi. Musabaqah Tilawah Quran adalah salah satu rancangan kegemaran saya. Ia adalah pertandingan mengaji dengan suara yang indah. Saya sangat menyukainya. Saya juga menyukai mimbar Buddha. Salah seorang speaker adalah guru saya , yang membaptis saya.

Setelah dua kali bertukar agama dan melalui proses yang panjang, akhirnya Marcell memilih agama Islam sebagai agama yang dianutinya.-Murai

[VIDEO] Netizen Mahu Beli Wang Lama Gambar Presiden Indonesia Soekarno Bernilai RM113,000 Melengkung Dengan Sendirinya


Sebaran :

Leave a Reply