Biodata Artis Stacy

Berikut  adalah Biodata, Profail dan Latar Belakang Artis Stacy yang telah dikemaskini pada 29 Apr 2021.  Stacy atau nama sebenarnya Stracie Angie Anam atau Ummu Shaikhah Stacy binti Anam lahir pada 18 Ogos 1990 di Kota Kinabalu, Sabah. Beliau merupakan seorang penyanyi Malaysia yang terkenal dan juara rancangan realiti TV Akademi Fantasia Musim 6. Beliau berasal dari Kampung Tuavon, Penampang di Sabah.

Stacy dilahirkan di Kota Kinabalu. Beliau belajar di Sekolah Menengah St. Michael Penampang. Oleh kerana masalah kewangan keluarganya, dia tidak mempunyai pilihan tetapi untuk berhenti sekolah pada usia 16 tahun ketika dia tingkatan 4. Untuk menyara keluarganya, dia menjadi seorang penyanyi di kelab-kelab tempatan. Sebelum uji bakat beliau untuk AF6, Stacy mencuba untuk lain yang ketara rancangan realiti nyanyian, seperti One in a Million 1, dan juga Gang Starz yang dia bekerjasama dengan abangnya, untuk membentuk satu kumpulan yang dinamakan E-Voke. Walau bagaimanapun, dia hanya berjaya ke separuh akhir sebelum mereka tersingkir. Keputusan untuk uji bakat untuk AF diperoleh daripada cadangan ibunya sebaik sahaja dia berusia 18 tahun. Stacy juga diberi biasiswa penuh untuk meneruskan pengajiannya di Universiti Limkokwing Teknologi Kreatif.

Beliau meneruskan pelajaran dalam bidang diploma muzik dan seni, dan mula semester pertama pada Februari 2010. Stacy makin dikenali melalui beberapa lagu hitsnya seperti Aku Stacy, Pakai Buang, Gagap, Gilalah dan Nor For $ale.

Pada 25 Ogos 2015, Stacy menukar agama daripada Kristian kepada Islam. Beliau memilih nama Islamnya, Ummu Shaikhah Stacy binti Anam bersaksikan bapa dan ibunya.

Stacy diterima masuk dalam AF6 dan beliau adalah salah seorang daripada empat belas calon pelajar yang terpilih untuk memasuki Akademi Fantasia setelah mengharungi berbagai-bagai ujian di setiap peringkat ujibakat yang diadakan.

Beliau juga adalah salah seorang pelajar yang berjaya mara ke peringkat akhir bagi musim keenam bersama Riz, Nubhan, Toi, dan Nadia. Pada 17 Mei 2008, beliau telah dinobatkan selaku juara Akademi Fantasia Musim 6 sekaligus mengungguli takhta juara AF kepada kaum wanita berturut-turut selepas Mila iaitu juara AF5.

Stacy
Kelahiran
Stracie Angie Anam

18 Ogos 1990 (umur 30)

Kota Kinabalu, Sabah, Malaysia
Warganegara Malaysia
Nama lain Ummu Shaikhah Stacy binti Anam
Pusat pendidikan Limkokwing University Of Creative Technology
Pekerjaan Penyanyi
Tahun aktif 2008 – kini
Kampung asal Penampang, Sabah
Pasangan Afiq Hakim Ahmad (k. 2016)
Anak Bella Deluna Afiq Hakim
Eshaal Afiq Hakim
Ibu bapa Anam Bayar (ayah)
Agnes Kaloos (ibu)
Saudara Camellus De’lelli Anam @ ChaQ Mentor (abang)
Kerjaya muzik
Genre
  • Pop
  • Pop rock
  • R&B
  • Dance
  • Dance-pop
  • Elektropop
  • Balada
Instrumen Vokal
Syarikat rakaman
Maestro Records
(2008-2009)
Astro Entertainment
(2009–kini)
Warner Music Malaysia
(2011-kini)
Nova Music Malaysia
(2018-kini)
Rhythm & Rhyme Entertainment
(2019-kini)

 

FOTO

Biodata Artis Adira

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker