Presiden MIC Tanya UMNO Siapa Kapten dan Calon PM Kita?

Secara tradisi Pengerusi Barisan Nasional adalah calon Perdana Menteri, namun apabila perkara asas ini ditanya oleh seorang Presiden parti komponen BN sudah pasti perkara ini perlu dipandang serius oleh UMNO dan BN.

Salah satu masalah yang perlu diselesaikan jika BN ingin bertarung bersendirian pada pilihan raya umum akan datang adalah siapa yang akan menjadi calon perdana menteri, kata Presiden MIC SA Vigneswaran.

“Jika kamu akan berperang, kamu memerlukan kapten.

“Wajah siapa yang akan menghiasi poster untuk BN? Ini perlu diselesaikan. Kita tidak boleh bertanding pilihan raya dengan bendera tanpa kapten,”

Vigneswaran berkata, ini adalah antara persoalan yang akan diajukan oleh perwakilan pada perhimpunan agung tahunan MIC pada 3 April.

Gesa adakan PRU tapi siapa calon PM dari UMNO

“Perwakilan parti ingin tahu apa pendirian kita, dan jika (kita mahu kekal) bersama BN, siapa yang akan menjadi perdana menteri berikutnya? Ini adalah soalan yang mesti dijawab,” tambahnya.

Vigneswaran mengulas kenyataan Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi, yang mengatakan bahawa dia akan memimpin BN, yang kini menyokong pemerintah Perikatan Nasional, dalam usaha solo untuk merampas kuasa pada pilihan raya umum akan datang.

Menurut presiden MIC itu, partinya dijangka bertanding di bawah logo BN pada pilihan raya umum akan datang tetapi menekankan perlunya arah yang jelas.

“Sehingga hari ini, kita akan bertanding di bawah BN… Bagi MIC, kita bersama BN. Tetapi BN a mesti mempunyai rancangan yang jelas bagaimana kita akan menghadapi pilihan raya,” tambahnya.

Tok Mat nafi dipilih sebagai calon PM

Mengambil maklum bahawa Umno telah membuat keputusan untuk memutuskan hubungannya dengan Bersatu berdasarkan apa yang dianggap terbaik untuk Umno, Vigneswaran berkata parti-parti BN yang lain juga akan melakukan hal yang sama.

“MIC akan membuat keputusan sama ada bekerjasama dengan Bersatu atau tidak, keputusan kami sendiri.

“… Oleh itu, semua orang sekarang akan membuat keputusan yang terbaik untuk parti masing-masing. MCA harus membuat keputusan dan MIC juga akan membuat keputusan,” katanya.

PAU 2020: Tok Mat Dedahkan Calon Perdana Menteri UMNO

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker