SHEEDA KINI BERNIAGA MAKANAN

Sebaran :

Akibat penularan Covid-19, ramai yang terpaksa bertukar kerjaya. Sheeda seorang Penyanyi Dangdut yang terkenal dulu ,  menganggap kerjaya nyanyiannya ‘mati’ sejak setahun ini

Tapi dia tidak putus harapan dan mencuba pula dibidang perniagaan makanan. Beliau meluahkan rasa syukur apabila mampu bertahan meneruskan kehidupan dengan berniaga makanan daripada tempahan pelanggan.

Sheeda berkata, walaupun tawaran persembahan tidak diterima sejak tahun lalu apabila semuanya dibatalkan, namun dia mengakui Allah SWT menggantikannya dengan rezeki lain.

Menurut Sheeda, sejak tahun lalu hingga kini dia meneruskan kelangsungan hidup secara menerima tempahan makanan daripada pelanggan. Katanya, apa saja makanan yang pelanggan minta dimasakkan, dia terima kerana ia adalah rezeki.



“Alhamdulillah, sepanjang setahun bertahan melalui pengalaman Covid-19 ini, saya masih tidak putus rezeki. Walaupun tawaran persembahan tiada, Allah gantikan dengan cabang rezeki lain.

“Kunci pada rezeki ini adalah doa dan yakin dengan ujian Allah serta perancangan terbaik-Nya. Apatah lagi, saya sebagai ibu tunggal yang ada dua anak masih belajar di universiti dan seorang lagi di tingkatan satu.

“Saya reda dengan apa yang berlaku sekarang kerana sudah ditakdirkan pandemik ini melanda dan banyak pengajaran yang baik buat saya, terutama dari segi memperbaiki amal ibadat untuk bekalan di akhirat nanti.

“Saya ada masak nasi minyak Sheeda, kambing perap, mi goreng, bihun goreng, kuih-muih dan apa sajalah yang ditempah. Saya biasanya akan terima dan tak berkira soal harga, ikut bajet pelanggan termasuk buat ulasan produk di media sosial,” katanya.



Sheeda btidak menafikan wang tabungan masih ada meskipun jumlahnya tidaklah begitu banyak. Bagaimanapun, berkat doa meminta bantuan daripada Allah, cabang rezeki lain diberikan-Nya.

“Dalam hidup ini, saya letakkan dalam diri jangan merungut tapi terus berusaha. Ditambah, saya juga terbiasa mengamalkan hidup bersederhana yang mana ada rezeki untuk makan hari-hari, sudah cukup.

“Malah, selama ini pun saya tak tunjuk pada orang saat senang, apa lagi di waktu susah. Jadi, apa yang buat saya tenang lagi sebenarnya rezeki masa yang Allah beri untuk diluangkan bersama anak-anak dan keluarga termasuk mempertingkatkan amalan diri.

“Saya pun usia dah makin meningkat dan boleh dikata di tahap ’emas’, jadi kesempatan yang ada ini adalah peluang buat saya memperbaiki kekurangan diri ke arah lebih baik selagi diberikan masa,” tuturnya.



Tambah Sheeda yang pernah popular dengan lagu ‘Angkat Kaki’, dalam meneruskan hidup kita perlu rajin mencari rezeki dan tidak bergantung harap untuk menunggu bantuan disediakan kerajaan saja kerana mungkin ada orang yang lebih susah daripada kita.

Pada awal Mac tahun lalu, Sheeda mendedahkan dia sudah bercerai dengan bekas suami, Sukri Hashim, 40, selepas 12 tahun hidup bersama dan memiliki seorang anak lelaki, Muhammad Aiman, 13. Sheeda dan Sukri yang juga seorang guru berkahwin pada 2007.


Sebaran :

Leave a Reply