Di persimpangan menuju pendidikan pascapandemik

Mutakhir ini isu pendidikan mula mendapat perhatian massa terutamanya apabila sesi persekolahan 2021 bermula dengan pendekatan PdPR. Pelbagai pihak telah muncul membicarakan isu berbeza mengenai pendidikan menurut kepedulian dan kebitaraan masing-masing. Walau bagaimanapun terdapat beberapa isu yang mendesak yang perlu ditangani oleh pihak kerajaan dengan segera berhubung isu pendidikan.

Yang terkini ialah suara calon SPM yang diwakili oleh puluhan ribu calon SPM melalui gerakan #SuaraPelajar adalah sesuatu yang serius. Isu tekanan mental dan juga persiapan yang tidak cukup oleh puluhan ribu calon untuk menduduki peperiksaan pada bulan Februari ini adalah sesuatu yang serius. Cadangan saya agar pihak menteri dan KPM mengadakan sesi pertemuan dengan wakil mereka, dan juga membuat sesi penerangan di media terbuka. Mereka inginkan suara mereka didengari. Sikap tidak mengendahkan suara puluhan ribu calon SPM ini adalah sikap yang tidak wajar. Mereka adalah masa depan negara.

Kini isu PdPR menjadi topik perbincangan utama. Isu kesenjangan pendidikan dan kesenjangan digital mula dibicarakan. Jurang di antara mereka yang mempunyai akses kepada PdPR dengan mereka yang tidak mempunyai keupayaan untuk mengikuti PDPR semakin melebar. Pelbagai cadangan dikemukakan. Jika tidak ditangani, jurang ini akan semakin melebar dan akan menyebabkan perbezaan kelas ekonomi yang ketara di masa hadapan.

Bagi sekolah-sekolah yang terletak di pendalaman, pulau-pulau, atau sekolah kurang murid, yang tiada kes-kes Covid-19 ataupun yang sukar diakses oleh orang ramai samada sekolah orang asli, sekolah-sekolah di Sabah Sarawak dan pulau-pulau di semenanjung, pihak KPM harus memberikan autonomi kepada pihak PPD untuk membenarkan mereka beroperasi dengan SOP yang ketat dan pengawasan pihak yang terlibat. Adalah tidak wajar mereka dibiarkan tidak belajar di kala mereka tiada capaian internet untuk PdPR, dan tidak dapat pergi ke sekolah untuk belajar.

Guru Makan Gaji Buta? Tolong Hentikan Sendiran – NUTP

Isu capaian internet di kawasan luar bandar juga perlu ditangani segera. Pihak syarikat telekomunikasi perlu bersama dengan pihak kerajaan melalui pihak Kementerian Komunikasi dan Multimedia, Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan serta Kementerian Pembangunan Luar Bandar untuk memastikan capaian internet dapat diperluaskan. KPLB seharusnya bersikap lebih proaktif di kala pandemik ini kerana banyak isu melibatkan masyarakat di luar bandar.

Cadangan untuk memperuntukkan rancangan-rancangan pendidikan di saluran utama televisyen dan radio, serta cadangan untuk mewujudkan saluran TV Pendidikan percuma perlu disegerakan.

Kita perlu akur bahawa bukan semua guru terlatih untuk melakukan PdPR, dan bukan semua murid mempunyai kemampuan untuk mengikutinya. Memaksa para guru dan murid mengikuti jadual persekolahan yang konvensional sewaktu PdPR adalah satu tindakan yang akan menyebabkan matlamat asal pendidikan tidak akan dapat dicapai.

Para guru mestilah diberikan keanjalan untuk menentukan jadual waktu mereka. Hakikatnya hatta di kalangan anak-anak murid pun tidak semua mempunyai peranti sendiri, dan ramai yang terpaksa berkongsi dengan adik-beradik, malah ibu bapa, maka jadual yang serentak PdPR akan menyukarkan anak-anak mengikuti kelas mereka mengikut jadual konvensional.

 

Belum terlambat untuk perubahan radikal

Menggunakan pedagogi, kurikulum dan pendekatan konvensional yang dibina untuk norma lama pendidikan secara bersemuka dan di dalam sekolah, untuk digunakan sewaktu PdPR bukanlah sesuatu yang berkesan. PdPR memaksa para guru, murid dan ibu bapa untuk menerima pedagogi, kurikulum dan pendekatan yang baharu. Masih belum terlambat untuk melakukan perubahan radikal ad-hoc di kala pendemik untuk melakukan anjakan paradigma untuk pedagogi, kurikulum dan pendekatan yang baharu. Para guru dan sekolah perlu diberikan autonomi dan keanjalan untuk menerokai kreativiti masing-masing.

Pendidikan tidak boleh lagi dilihat dalam kerangka belajar untuk menghabiskan silibus dalam buku teks semata-mata. Pendidikan di kala pandemik harus diselarikan semula dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan, di mana intipatinya untuk melahirkan warga yang manusiawi dan seimbang perkembangan jasmani, emosi, rohani, intelek dan sosial. Maka penerapan isu-isu sivik, nilai, kemahiran, berfikir dan memperkenalkan konsep pembelajaran kendiri perlu diterapkan.

Pendidikan di waktu pandemik juga memaksa ibu bapa berganjak dari paradigma lama yang menyerahkan isu pendidikan semata-mata kepada pihak sekolah. Kini, dengan sepenuh waktu anak-anak berada di rumah, rumah adalah sekolah pertama anak-anak. Ibu bapa harus memainkan peranan sebagai pendidik juga. Saya dan Gerakan #UntukMalaysia akan berusaha membekalkan titipan panduan dan nasihat dari semasa ke semasa kepada ibu bapa.

Walau bagaimanapun apa yang dirisaukan oleh rakyat ialah masa depan pendidikan anak-anak mereka dan masa depan pendidikan negara. Krisis defisit kepercayaan berada di tahap maksimum. Ini perlu diakui oleh semua.

Maka, sekali lagi saya mencadangkan agar ditubuhkan Majlis Tindakan Pendidikan Kebangsaan yang dianggotai oleh pemegang taruh pendidikan dari pelbagai pihak dan pengkhususan untuk menangani pelbagai isu pendidikan yang wujud dan juga untuk melakarkan master plan untuk pendidikan pascapandemik demi masa depan negara.


MASZLEE MALIK ialah bekas menteri pendidikan.

 

Pdpr: Cabaran guru, pelajar dan ibu bapa

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker