Kesombongan MB Kedah, kerugian buat PAS kelebihan buat Amanah – Presiden MIC

Presiden MIC SA Vignaeswaran menyifatkan Menteri Besar Kedah Muhammad Sanusi Md Nor sebagai sombong dan mencabarnya untuk bertanding di kerusi campuran pada pilihan raya akan datang.

“Sikap sombongnya punca ramai orang meninggalkan PAS dan membentuk Amanah.

“Tidak ada parti serpihan dari MIC sejak 30 tahun lalu walaupun terdapat banyak isu. Isu terakhir mempengaruhi banyak pengundi, bahkan pengundi Melayu, yang secara tradisional memberikan sokongan mereka kepada BN tetapi tidak melakukannya pada PRU14.

“Menteri besar ini ini tidak bertimbang rasa, seolah-olah PAS sendiri membentuk pemerintahan di Kedah,” kata Vignaeswaran kepada Malaysiakini.

Dia mengulas kenyataan Sanusi yang mengungkapkan “malas layan” MIC dan menggambarkan bahawa PAS tidak memerlukan sokongan MIC, selain menyifatkan MIC yang sebenarnya memerlukan sokongan PAS.

Sanusi juga menyatakan bahawa pada pilihan raya lalu beberapa ahli MIC menyokong Pakatan Harapan.

“Malas layan dah, pada PRU14 pun dia tak sokong kita juga. Kebanyakan mereka mengundi PH, MIC pun tinggal satu kerusi sahaja.

“Hakikatnya MIC yang memerlukan undi daripada bukan India,” katanya seperti dipetik portal BH Online hari ini.

Vignaeswaran mengatakan bahawa sikap seperti itu akan membuat pengundi terasing.

“Saya dapat memahami dengan jelas mengapa dan bagaimana Amanah dibentuk kerana orang seperti MB Kedah yang sombong.

“MB ini tidak mempunyai keberanian untuk bertanding di kawasan bukan Melayu. MIC dan MCA masih akan bertanding dan mengambil risiko,

“Untuk menunjukkan betapa terkenal dan hebatnya dia, saya mencabar Sanusi untuk bertanding di kerusi campuran dan melihat bagaimana pengundi menyokongnya,” katanya.

Pada PRU14, Sanusi menang di Jeneri yang mempunyai 93 peratus pengundi Melayu. Dia memperoleh majoriti 2,455 berbanding penyandangnya dari Umno, Mahadzir Abdul Hamid.

Bagaimanapun, Sanusi hanya memperoleh 38.4 peratus undi ketika Mohd Nazri Abu Hassan dari PH memecahkan undi.

Sebelum ini, Vigneswaran menggambarkan Sanusi sebagai pemimpin yang tidak berpengalaman yang tidak boleh bergaul dengan kaum lain, dan memperingatkan bahawa MIC tidak akan sewenang-wenangnya menyokong Sanusi pada PRU15 demi kepentingan politik.

Perselisihan antara kedua-dua mereka timbul selepas Sanusi mengumumkan bahawa cuti umum Thaiupusam akan dibatalkan, walaupun acara keagamaan untuk majlis itu masih dibenarkan dengan syarat yang ketat.

Thaipusam sebelum ini merupakan cuti umum di Kedah sejak 2014.

Keputusan untuk menarik semula cuti umum itu mendapat kecaman dari MIC, PH, dan juga bekas presiden Umno, Najib Razak.

Sebagai tindak balas terhadap kritikan itu, Sanusi mengatakan langkah itu tidak bertujuan untuk meminggirkan umat Hindu.

Sebaliknya, Sanusi menggesa MIC harus melobi agar kerajaan persekutuan menjadikannya cuti kebangsaan.

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker