UMNO ‘pecah’ jika pemimpin terus jadi ‘jurubicara’ kerjasama dengan DAP dan Anwar, kata Annuar Musa

Terkini di My KMU !!!!---->

PETALING JAYA: Annuar Musa memberi amaran UMNO menuju perpecahan kerana keghairahan sesetengah pemimpin menjadi “jurubicara” memupuk kerjasama dengan DAP dan Anwar Ibrahim, meskipun ia bertentangan dengan pendirian rasmi parti.

Setiausaha Agung Barisan Nasional (BN) itu berkata, akar umbi UMNO resah dengan tindakan pemimpin berkenaan menganjurkan kerjasama itu atas alasan membina jajaran baharu politik.

“Ada (pemimpin UMNO) yang ke hulu ke hilir cuba membawa justifikasi dan naratif kenapa UMNO harus terima DAP dan Anwar.

“Mereka mendapat platform rasmi dan dilantik secara rasmi, justeru ada yang menganggap mesej mereka adalah mesej pucuk pimpinan.

“Rata-rata akar umbi mengadu dan resah dengan gerakan ini. Jelas UMNO bergerak ke arah perpecahan, bukannya konsolidasi,” kata Annuar yang juga ahli Majlis Kerja Tertinggi UMNO serta Ahli Parlimen Ketereh.

Kelmarin, veteran UMNO, Tengku Razaleigh Hamzah berkata, ungkapan “No DAP, No Anwar” dalam parti itu hanya sentimen sesetengah pemimpin yang menolak sama sekali kerjasama dengan DAP dan ketua pembangkang itu yang juga presiden PKR.

Tengku Razaleigh berkata, UMNO tidak boleh terikat dengan ungkapan itu, tetapi harus bersedia dengan apa juga kemungkinan jika ia memanfaatkn rakyat.

Annuar hari ini menegaskan bahawa penolakan sebarang kerjasama dengan DAP dan Anwar adalah pendirian rasmi UMNO yang harus dipertahankan.

Annuar kesal kerana pucuk pimpinan UMNO belum mengambil sebarang tindakan terhadap mereka yang melanggar pendirian rasmi parti.

“Pihak yang masih berpegang kepada keputusan rasmi parti (tolak DAP dan Anwar) masih berdiam diri dan memerhati. Rata-rata mereka (ini) mewakili kawasan kubu UMNO dan yang memenangi pilihan raya umum ke-14 (PRU14).

“Apakah kubu-kubu (UMNO) ini bakal menjadi kubur taruhan apabila perpaduan Melayu dan solidariti parti yang menumbangkan Pakatan Harapan (PH) dirobek atas nama jajaran baharu,” tanya Annuar.

Annuar berkata, jika pemimpin UMNO terus diberi ruang untuk menyebarkan idea kerjasama dengan DAP dan Anwar, “peranan menyatupadukan orang Melayu bakal didokong…. oleh parti lain, bukan lagi UMNO.”

“Semoga UMNO tidak terjatuh kali kedua kerana kesilapan mereka yang berada di atas,” katanya di Facebook.

Leave a Reply