Umno-BN: 90% selesai, Umno-PAS: 70%, Umno-Bersatu akan disegerakan

Rundingan pengagihan kerusi bagi menghadapi Pilihan Raya Umum ke-15 antara Umno dan parti komponen Barisan Nasional (BN), telah selesai hampir 90 peratus.

Bernama memetik Setiausaha Agung BN Annuar Musa sebagai berkata tiga pusingan rundingan telah dilakukan di bawah jawatankuasa rundingan, diketuai oleh timbalan presiden Umno, Mohamad Hasan berhubung perkara berkenaan.

Beliau berkata Umno juga telah mengadakan dua rundingan bersama PAS, yang telah mencapai kira-kira 60 hingga 70 peratus kesefahaman.

“Kami telah bersetuju yang 55 kerusi yang dimenangi Umno tidak akan ditandingi PAS, dan 18 kerusi dimenangi PAS tidak akan ditandingi Umno.

“Jika terdapat kerusi yang mana kedua-dua kalah, tetapi Umno mendapat undi yang lebih banyak, maka Umno akan bertanding, dan sebaliknya,” katanya pada sidang media di Bangunan Parlimen hari ini.

Dalam pada itu, Annuar berkata BN telah bersetuju supaya rundingan bersama Bersatu disegerakan, bagi mencapai kata sepakat berhubung kerusi yang akan ditandingi.

Sementara itu portal Berita Harian Online pula memetiknya sebagai berkata dia memahami mengenai bantahan di peringkat kepimpinan bahagian Umno yang tidak mahu berkompromi dengan Bersatu.

Menurut Annuar, Umno parti yang terbuka menerima dan mendengar pandangan semua pihak.

Namun, akhirnya semuanya bergantung kepada keputusan rasmi parti bukannya pandangan presiden atau pengerusi parti.

“Banyak kali diputuskan dalam mesyuarat Majlis Kerja Tertinggi (MKT) Umno bahawa sesiapa bebas menyatakan pandangan tetapi keputusan akhir diputuskan MKT.

“Umno ada 119 bahagian sudah pasti ada yang tidak gembira dengan Bersatu begitu juga dengan PAS, begitu juga ada orang PAS dan Bersatu tidak setuju dengan kita, itu normal.

“Umno dan kepimpinan BN serta PN kini lebih kerap berhubung dan saya percaya kerjasama antara kami kini lebih utuh,” katanya yang dipetik portal itu. Bernama

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker