Fasa Endemik: Semangat rakyat kembali meningkat

SHAH ALAM – Semangat rakyat kembali meningkat apabila dapat menjalani kehidupan seperti biasa selepas negara memasuki fasa endemik bermula 1 April dengan pelbagai kelonggaran yang telah diberikan oleh kerajaan.

Peniaga, Sarina Mohd Som, 44, berkata, dengan prosedur operasi standard (SOP) baharu kerajaan membenarkan operasi perniagaan seperti sedia kala memberikan beliau suntikan semangat untuk terus mencari rezeki menampung kehidupan keluarga.

Sarina
Jelasnya, SOP tersebut amat membantu kebanyakan peniaga kecil dalam mengembangkan lagi perniagaan mereka tambahan pengeluaran khas Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) juga dibenarkan.

“SOP baharu seperti berniaga lebih masa dan sebagainya sangat membantu peniaga kecil mengembangkan perniagaan mereka. Lebih-lebih lagi, pengeluaran KWSP yang sangat membantu dan sedikit sebanyak dapat mengurangkan beban peniaga.

“Sudah tentu ia menjadi satu harapan baharu serta dapat menyuntik semangat untuk terus mencari rezeki,” katanya ketika dihubungi Sinar Harian pada Jumaat.

Peniaga gerai makan, Muhammad Khairul Fikri Abdul Khalil, 30, berkata, kelonggaran SOP tersebut membolehkannya menyusun atur semula waktu operasi, sekali gus memberikan pulangan modal yang lebih kepadanya.

Khairul Fikri
“Saya sebagai pengusaha cafe amat berasa lega apabila kelonggaran dari segi SOP ini sedikit sebanyak memberikan impak yang positif pada perniagaan saya.

“Dengan pembukaan sempadan juga dapat menarik lebih ramai orang luar datang ke negara kita, sekali gus memberikan impak positif pada ekonomi tempatan,” ujarnya.

Sementara itu, Imam Masjid Tengku Ampuan Jemaah Bukit Jelutong, Abas Mohamad Yusof berkata, jemaah seronok apabila dapat menunaikan solat berjemaah secara rapat selepas kebenaran diberikan Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS).

Abas
“Saya berasa seronok walaupun jarak dibenarkan mengikut sejadah. Dalam masa sama menaikkan semangat jemaah untuk datang ke masjid. Sudah dua tahun kita ada penjarakan,” jelasnya.

Pelajar, Muhammad Nasrul Aimin Zabidi, 23, berkata, dengan kelonggaran yang diberikan itu, membuatkan dirinya lebih bersedia untuk menyambut Ramadan dan Aidilfitri bersama keluarga.

Muhammad Nasrul
“Sudah dua tahun kita tidak dapat merasakan suasana sebegini. Jadi, saya harap dengan kelonggaran yang diberikan, orang ramai masih mengekalkan SOP ditetapkan.

Bagi Pensyarah, Ahmad Firdhaus Arham, 37, berkata, dengan kelonggaran sempadan negara, menjadikan ekonomi negara mampu untuk berkembang seperti sediakala.

Ahmad Firdhaus
“Dalam masa sama, bagi mereka yang rindu untuk melancong boleh pergi ke mana-mana ke destinasi yang mereka idamkan tanpa prosedur terlalu ketat,” ujarnya.

 

Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:
MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392

Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);

KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929

CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Tengku Hassanal Kongsi Momen Bertemu Tengku Aleya, Sempat Kena ‘Sound’ Dengan Raja Permaisuri Agong

Resepi Ayam Masak Merah Ala Kenduri, Tak Guna Sebarang Sos Pun

Laptop Tak Mampu Beli, Tapi Pakai iPhone – Rani Kulup

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker