4 kedai serbaneka di Bangi, Kajang sudah henti jual arak

Penjualan arak di kedai serbaneka sekitar Bangi dan Kajang berjaya dihentikan selepas mendapat bantahan bertulis daripada Ikatan Muslimin Malaysia (ISMA) pada Ramadan lalu.

Yang Dipertua ISMA Bangi, Ustaz Bilal Jailani berkata, tinjauan yang dilakukan hari ini di lima kedai serbaneka di kawasan berkenaan mendapati empat daripadanya telah menghentikan penjualan arak di premis mereka.

Beliau berkata, empat premis terbabit adalah KK Supermart Hentian Kajang, Potboy Mart Hentian Kajang, MyNews Bangi Avenue dan Speedmart Bangi Vista.



“ISMA Bangi mengucapkan setinggi tahniah dan syabas, kami menyerahkan surat terima kasih dan bungkusan coklat sebagai simbol penghargaan.

“Tindakan menghentikan jualan arak ini menunjukkan mereka cakna kepada suara-suara NGO dan komuniti,” katanya menerusi perkongsian di Facebook, hari ini.

Pada masa sama, Ustaz Bilal memaklumkan ISMA Bangi turut mengunjungi sebuah kedai serbaneka, Speedmart di Taman Kajang Mewah untuk menyerahkan surat bantahan penjualan minuman keras di premis itu.

“Diharap mereka menyahut seruan kami. Perjuangan membantah penjualan arak perlu diteruskan di semua komuniti.



“Arak adalah musuh seluruh manusia, merentas umur, bangsa dan agama. Teruskan berkempen bersama ISMA,” katanya.

Penyerahan surat bantahan penjualan arak di kedai serbaneka adalah antara sebahagian usaha ISMA melalui kempen ‘Malaysia Sejahtera Tanpa Arak’ yang dilancarkan pada 5 Februari lalu.

Kempen bersama Yayasan Maghfirah itu, bukan hanya disasarkan kepada golongan muslim, tetapi juga untuk setiap lapisan masyarakat di negara ini.

Ia itu turut mendapat sokongan beberapa badan bukan kerajaan (NGO) lain antaranya Pertubuhan-Pertubuhan Pembela Islam (PEMBELA), Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM), Persatuan Kebajikan Darul Islah Selangor (PERKID), Malaysia Alliance of Civil Society Organisation (MACSA) dan Dewan Perniagaan Melayu Malaysia (DPMM).



 

 

Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:
MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392

Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);



KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929

CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda


Baca Artikel Menarik:



Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Nasi lemak berlauk tahi ikan bilis

Janna Nick bangga, fenomena Gatal jangkiti PSY



BBQ meletup ketika berkelah bikin ramai terkejut (Video)

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker