Tauke 99 Speed Mart bakal tersenarai terkaya di Malaysia

Lee Thiam Wah merupakan pengasas 99 Speed Mart.

Tauke 99 Speed Mart bakal tersenarai terkaya di Malaysia

Lee Thiam Wah, pengasas rangkaian kedai serbaneka terkenal 99 Speedmart, bakal menyertai senarai bilionair terkaya Malaysia apabila 99 Speed Mart Retail Holdings Bhd disenaraikan di pasaran utama Bursa Malaysia pada 9 September ini, lapor FMT.

Lee yang berkerusi roda sejak kecil akibat polio tidak menghalang beliau untuk memiliki kekayaan dianggarkan AS$2.8 bilion (RM12.1 bilion), menurut Forbes.



Sebelum syarikatnya mula didagangkan, kekayaan bersih Lee meletakkan beliau di hadapan nama besar seperti Pengerusi Genting Group, Lim Kok Thay (AS$2.1 bilion/RM9.9 bilion), dan hanya sedikit di belakang pengasas Sunway Group, Jeffrey Cheah (AS$3 bilion/RM12.9 bilion).

Dengan harga tawaran awam permulaan (IPO) RM1.65 sesaham dan modal saham diterbitkan berjumlah 8.4 bilion, 99 Speedmart bakal mencapai nilai pasaran sebanyak RM13.86 bilion.

Angka ini dijangka meningkat selepas penyenaraian, selaras dengan jangkaan ramai bahawa harga saham akan naik di atas paras IPO.

Lee dilahirkan dalam keluarga besar dengan 10 adik-beradik, bapanya seorang buruh binaan, sementara ibunya bekerja sebagai penjaja.



Kehidupan serba kekurangan memaksa keluarganya menghentikan pendidikannya selepas sekolah rendah.

Namun, Lee memilih untuk tidak mengalah, memulakan perjalanannya dalam dunia perniagaan sebagai remaja dengan menjual snek di tepi jalan.

Pada usia 23 tahun, Lee berjaya menyimpan wang yang cukup untuk membuka kedai runcit pertamanya, Pasar Raya Hiap Hoe di Klang pada 1987.

Kedai kecil ini memberi beliau peluang untuk memahami selok-belok perniagaan runcit, dan akhirnya pada 1992, beliau membuka mini-mart pertamanya, Pasar Mini 99, di Klang Utama.



Antara tahun 2000 hingga 2003, perniagaan Lee berkembang pesat melalui dengan strategi yang agresif lebih.

Hari ini, 99 Speedmart menjadi nama yang tidak asing lagi di seluruh Malaysia dengan lebih 2,650 cawangan, dan sasaran penambahan 250 cawangan baharu setiap tahun.

Menurut Lee, pemilihan angka 99 bukanlah secara kebetulan.

“Kami memilih nombor 99 kerana ia melambangkan ketidaksempurnaan dunia ini. Walaupun kami tidak sempurna, kami tetap berusaha memberikan yang terbaik kepada pelanggan kami,” katanya dalam satu temubual. Vc



Tauke 99 Speed Mart bakal tersenarai terkaya di Malaysia

Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Kalau benar Fazura, Fattah bercerai…



Betty Banafe dakwa siasatan polis tak ikut SOP disangkal PDRM (Video)

Ramly Burger disanjung dalam The New York Times



Scha Al Yahya ‘menyala’ di Dubai Fashion Week

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker