Kim Jong-un hukum mati 30 pegawai gagal cegah banjir

Kim Jong-un hukum mati 30 pegawai gagal cegah banjir

Pemimpin Korea Utara, Kim Jong-un mengarahkan sehingga 30 pegawai dihukum mati atas dakwaan kegagalan mereka mencegah banjir besar dan tanah runtuh pada musim panas yang mengakibatkan kematian kira-kira 4,000 orang.

Menurut laporan New York Post, seorang pegawai di bawah rejim Kim berkata antara 20 dan 30 pemimpin di Korea Utara telah didakwa atas tuduhan rasuah dan salah guna kuasa dengan kerajaan menjatuhkan hukuman mati kepada mereka.



“Telah ditentukan bahawa 20 hingga 30 pegawai di kawasan yang dilanda banjir telah dihukum mati pada masa yang sama lewat bulan lepas,” kata pegawai itu kepada outlet itu.

Agensi berita pusat Korea Utara sebelum ini melaporkan bahawa Kim Jong-un mengarahkan pihak berkuasa untuk “menghukum dengan tegas” para pegawai selepas banjir besar melanda wilayah Chagang pada Julai, meragut kira-kira 4,000 nyawa dan menyebabkan lebih 15,000 orang kehilangan tempat tinggal.

Pegawai yang dihukum mati tidak dikenal pasti, tetapi laporan menyatakan bahawa Kang Bong-hoon, setiausaha jawatankuasa parti wilayah wilayah Chagang sejak 2019, adalah antara pemimpin yang dipecat oleh Kim dalam mesyuarat tergempar semasa bencana banjir.

Selepas pertemuan dengan Kim, bekas diplomat Korea Utara, Lee Il-gyu memberitahu TV Chosun bahawa adalah jelas bahawa pegawai di wilayah itu “sangat cemas sehingga mereka tidak tahu bila leher mereka akan jatuh.”



Kim dilihat bulan lepas meninjau kawasan yang rosak dan bertemu dengan penduduk kerana dia menganggarkan bahawa ia akan mengambil masa berbulan-bulan untuk membina semula kawasan kejiranan yang dinaiki air. Vc

Kim Jong-un hukum mati 30 pegawai gagal cegah banjir

Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET



‘Penat aku bela, tiba-tiba anak legenda JDT, kepala hatok hang’

Fazura bagi ‘hint’ lagi?



Polis UK pakai Proton Waja (Video)

Putera Raja Thailand jadi tukang kebun di Indonesia



Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker