Murai Batu RM1 juta dirampas

Murai Batu RM1 juta dirampas

Jabatan Perlindungan Hidupan Liar dan Taman Negara (Perhilitan) merampas 40 ekor burung murai batu bernilai RM1 juta di kawasan letak kenderaan sebuah pasar raya di sini, pada Ahad.

Difahamkan, burung dari spesies dilindungi bernilai RM25,000 seekor itu dikumpul di lokasi berkenaan oleh pihak penganjur bagi tujuan pertandingan yang akan dilangsungkan pada hari yang sama.



Ketua Pengarah Jabatan Perhilitan, Datuk Abdul Kadir Abu Hashim berkata, Op Bersepadu Khazanah (OBK) kira-kira jam 10 pagi itu dijalankan pihaknya dengan kerjasama Pasukan Gerakan Am (PGA) Polis Diraja Malaysia.

Menurutnya, pasukan serbuan mendapati burung-burung itu digantung di tempat letak kenderaan berbumbung sebelum berjumpa dengan seorang lelaki tempatan berusia 51 tahun yang juga penganjur pertandingan terbabit.

“Pemeriksaan yang dijalankan mendapati 40 ekor burung disyaki murai batu yang tiada penandaan atau ring.



“Seramai 22 individu dipercayai pemilik haiwan itu telah tampil untuk tindakan lanjut,” katanya kepada Sinar Harian pada Selasa.

Beliau berkata, 40 unit sangkar bernilai RM240,000 bersama kesemua burung telah dibawa ke Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Gombak bersama individu yang ditahan bagi siasatan mengikut Akta Pemuliharaan Hidupan Liar 2010 [Akta 716].

Katanya, 22 individu terbabit telah dilepaskan dengan jaminan polis sebanyak RM10,000 dengan seorang penjamin.



“Mana-mana individu yang menjalankan aktiviti kegiatan pemburuan haram, pencerobohan dan pelbagai kesalahan jenayah hidupan liar diingatkan agar menghentikan kegiatan itu atau berdepan dengan tindakan undang-undang.

“Sebarang aduan dan maklumat boleh salurkan kepada Perhilitan di talian hotline 1-800-88-5151 atau e-aduan di laman web www.wildlife.gov.my,” jelasnya. Sinar

Murai Batu RM1 juta dirampas

Baca Artikel Menarik:



Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Punca Cikgu Istiqomah dibunuh

Takiyuddin kantoi (Video)



Dari aku join podcast mereka, baik aku join potluck – Rahim

KLFW jadi tempat orang popular tayang paha, perut



Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Check Also
Close
Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker