Mufti dan agamawan bidas PN, Qunut Nazilah hanya untuk musuh Islam

Mufti Perlis Mohd Asri Zainul Abidin menegaskan Qunut Nazilah khusus dibaca untuk buat musuh Islam yang melakukan kezaliman yang amat nyata kepada umat Islam dan golongan yang lemah.

Katanya sesuatu doa tidak dibaca untuk menunjuk-nunjuk apatah lagi dijadikan bahan politik

“Doa merupakan permohonan hamba kepada Maha Pencipta yang memiliki segala-galanya.



“Apa yang tersimpan dalam dada seorang hamba ketika berdoa hanyalah harapan yang sepenuhnya kepada Allah Maha Agung semata-mata, tidak kepada sesiapa,” katanya.

Sementara itu Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan pula mengeluarkan kenyaatan bahawa Qunut Nazilah memang boleh dibaca untuk keadaan tertentu.

Misalnya, menurut pejabat itu, apabila umat ditimpa musibah seperti ketakutan, kebuluran, wabak penyakit, serangan serangga, penahanan ulama dan pahlawan serta hujan lebat membahayakan keselamatan.

Namun begitu, katanya, orang Islam tidak dibenarkan membaca doa tersebut untuk ditujukan kepada umat Islam yang kerana tiada dalil atau ulama yang membenarkannya.



Bukan antara isu iman, kufur

Isu bacaan Qunut Nazilah menjadi perhatian apabila sekumpulan ahli parlimen memberi reaksi terhadap keputusan Dewan Rakyat menggantung Wan Ahmad Fayhsal Wan Ahmad Kamal selama enam bulan.

Ahli Parlimen Machang itu dikenakan hukuman tersebut kerana membawa hujah mengunakan surat layang semasa berbagas.

Bacaan qunut itu diketuai Ahli Parlimen Jasin, Zulkifli Ismail, yang juga Timbalan Ketua Dewan Ulama PAS Pusat.



Pensyarah Universiti Islam Antarabangsa, Abu Hafiz Salleh Hudin, pula menyuarakan rasa bimbang jika amalan tersebut dibiarkan merebak dengan meluas.

Katanya tanpa kawalan atau pencegahan ia boleh membawa kepala amalan kafir-mengkafir seperti yang pernah berlaku suatu masa dulu di negara ini.

“Orang Islam yang ditujukan doa Qunut Nazilah maka akan dianggap secara langsung atau tidak langsung seperti orang kafir,” katanya kepada Malaysiakini.

Abu Hafiz turut menyuarakan bahaya sekiranya Qunut Nazilah dinormalisasikan sesama Muslim kerana sebelum ini ia pernah digunakan oleh pelajar sebelum memulakan kejohanan sukan ragbi di Sabak Bernam, Selangor serta Taiping, Perak.



Penyelidik dan penterjemah lulusan Universiti Yarmouk, Jordan, Marwan Bukhari A Hamid, menegaskan perbezaan politik yang berlaku di Malaysia masih dalam kerangka betul atau salah, bukannya di antara iman dan kufur.

“Tindakan membaca Qunut Nazilah kepada musuh politik sebagaimana kita saksikan sekarang adalah salah dan tidak dibenarkan agama,”

Pengerusi Pondok Rumi Sufi Jawi, Ahmad Faiz Hafizuddin Rosli, melihat perbuatan orang politik yang melakukan doa Qunut Nazilah ke atas musuh politik adalah juhala’ (bodoh).

“Tidak boleh mendoakan Qunut Nazilah kepada seseorang Muslim dan warganegara Malaysia bukan Islam.



“Mereka yang melakukan demikian adalah kelompok juhala’ yang boleh membawa kezaliman,” katanya kepada Malaysiakini.

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda

Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET



Abby Abadi dah macam anak dara

‘Hari-hari adik menangis’ – Abang isteri suspek

Intan Najuwa bertambah cantik ketika hamil

Tolak jawatan SUA Bersatu, nak jawatan timbalan presiden?

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker