Saya Panglima UMNO Sabah, takkan berundur dan kekal bertanding dalam PRN – Bung Moktar

Ketua UMNO Sabah, Datuk Seri Bung Moktar Radin

Ketua UMNO Sabah, Datuk Seri Bung Moktar Radin tidak berhasrat melepaskan kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Lamag pada Pilihan Raya Negeri Ke-17 (PRN17) yang bakal diadakan selewat-lewatnya akhir tahun depan.

Kerusi disandangnya sejak 2020 adalah sebahagian daripada tiga kerusi DUN, selain Sukau dan Kuamut dalam Parlimen Kinabatangan yang turut disandangnya sejak beberapa penggal.

Bercakap kepada pemberita pada Majlis Berbuka Puasa UMNO Sabah bersama media dan anak yatim, di sini, malam tadi, Bung Moktar berkata sebagai ‘panglima’ atau Ketua UMNO Sabah, adalah tidak wajar untuk beliau mengundurkan diri.

Bagaimanapun, sebelum itu, beliau menyatakan kesediaan untuk memberi laluan kepada muka baharu, dengan syarat penggantinya itu mesti menjadikan UMNO lebih kuat di Sabah berbanding di bawah pimpinannya.



“Kalau ada jaminan UMNO Sabah akan bertambah kuat kalau bukan di bawah pimpinan saya, saya boleh lepaskan (kerusi). Tapi, sebagai ketua panglima UMNO Sabah, saya rasa tidak patut ‘gostan’ (berundur),” katanya.

Pada PRN16 Sabah, 26 September 2020, Bung Moktar memenangi kerusi DUN Lamag atas tiket Barisan Nasional (BN) yang pertama kali ditandingkan (kerusi baharu) dengan memperoleh 661 majoriti dalam pertandingan enam penjuru.

Sementara itu, Bung Moktar yang juga Ahli Majlis Kerja Tertinggi UMNO, berkata UMNO Sabah akan mengemukakan beberapa muka baharu untuk menggalas misi parti memenangi sebanyak mungkin kerusi yang akan ditandingi pada PRN17 nanti.

“Memang ada muka baharu, tapi saya belum boleh dedahkan sebab kita masih tapis dan minta mereka turun padang jumpa pengundi supaya rakyat tahu siapa calon mereka.



“Kita akan timbang sebaik mungkin nanti sebab hakikatnya politik memerlukan proses yang panjang dan kita perlu ada muka baharu.

“Kriteria yang kita tetapkan ialah mereka mestilah disukai rakyat, boleh menang dan berintegriti, tidak melompat dan tidak materialistik,” katanya.

Bung Moktar berkata, UMNO Sabah tidak menggunakan akuan bersumpah (SD) sebagai pendekatan memastikan wakil rakyatnya tidak berpaling tadah kerana ia bukan jaminan yang boleh menghalang perbuatan itu.

Sebaliknya, beliau berkata bakal calon hanya perlu menyatakan taat setia dan berjuang dengan hati yang tulus kepada parti sebagai ikatan untuk terus kekal bersama UMNO walau dalam keadaan apa sekalipun.



Mengenai gabungan dengan parti lain, Bung Moktar berkata UMNO Sabah sedia menimbang kerjasama dengan mana-mana parti termasuk Pakatan Harapan (PH) Sabah jika ia dilihat tidak memudaratkan UMNO.

“Saya sudah kata, kita sedia bekerjasama dengan mana-mana parti, kecuali dengan parti yang suka ingkar terhadap janji,” katanya.

Sebelum ini, Bung Moktar juga menyatakan kesediaan UMNO Sabah untuk bekerjasama dengan Parti Warisan (WARISAN) bagi berdepan Gabungan Rakyat Sabah (GRS) pada PRN17.

Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:



Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda

Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Aliff Syukri padam video lagu raya lepas kena kecam teruk



Datuk Red mengaku ‘scammer’

Diva AA buat hal di Fiesta Raya Baling 2024



‘Saya dihubungi orang Israel 6 kali, mereka kata akan cari saya sampai dapat’ – Pemuda Palestin

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker