Mexico dan Chile mahu Israel didakwa di ICC

Mexico dan Chile mahu Israel didakwa di ICC

Mexico dan Chile melahirkan kebimbangan yang semakin meningkat mengenai peningkatan keganasan perang antara Israel dan Hamas yang kini dirujuk kepada Mahkamah Keadilan Antarabangsa (ICJ) berhubung kemungkinan jenayah.

Sehubungan itu, kedua-dua negara berkenaan mahu Israel diheret ke muka pengadilan di Mahkamah Jenayah Antarabangsa (ICC).



Dalam satu kenyataan, Kementerian Luar Mexico berhujah bahawa ICC adalah forum yang sesuai untuk mewujudkan potensi tanggungjawab jenayah sama ada dilakukan oleh ejen kuasa pendudukan atau kuasa yang diduduki.

Jelas Mexico lagi, ia susulan rapat kes yang dibentangkan minggu lalu di hadapan ICJ di mana Afrika Selatan menuduh Israel melakukan pembunuhan beramai-ramai di Gaza dan menuntut mahkamah memerintahkan penggantungan kecemasan kempen ketenteraan Israel.

“Tindakan Mexico dan Chile disebabkan kebimbangan yang semakin meningkat terhadap peningkatan keganasan terkini, khususnya terhadap sasaran awam,” kata kenyataan itu.

Menteri Luar Chile, Alberto van Klaveren memberitahu pemberita di Santiago bahawa negaranya berminat untuk menyokong siasatan ke atas sebarang kemungkinan jenayah perang di mana-mana sahaja ia mungkin berlaku.



Israel bukan ahli mahkamah di The Hague dan tidak mengiktiraf bidang kuasa badan kehakiman itu.

Tetapi pendakwa ICC menegaskan mahkamahnya mempunyai bidang kuasa ke atas potensi jenayah perang yang dilakukan oleh militan Hamas di Israel dan oleh Israel di Gaza.

Mexico memetik banyak laporan daripada Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu yang memperincikan banyak insiden yang boleh membentuk jenayah di bawah bidang kuasa ICC.

Pejuang Hamas melancarkan serangan mengejut di Israel pada 7 Oktober lalu, membunuh 1,200 kebanyakannya orang awam dan merampas 253 tebusan.



Kesalahan balas dendam Israel di Gaza yang diketuai Hamas membawa kepada peningkatan kebimbangan antarabangsa dan penelitian terhadap kematian orang awam, terutamanya kanak-kanak.

Kementerian Kesihatan Gaza berkata, angka kematian perang di Gaza meningkat kepada 24,620, dengan lebih ramai lagi dikhuatiri tertimbus di bawah runtuhan.

Israel menolak tuduhan tersebut.

Kedua-dua ICJ dan ICC mengendalikan kes-kes dakwaan pembunuhan beramai-ramai, dengan bekas menyelesaikan pertikaian antara negeri dan yang kedua mendakwa individu atas jenayah. Utusan



Mexico dan Chile mahu Israel didakwa di ICC

Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Tengku Fa-iz dilucutkan gelaran Tengku Mahkota Kelantan



Unsur ‘softporn’, Alya Iman dan Shukri ‘dibantai’ netizen

Fatiya Latiff dicium pula selepas dipeluk



Lorong Haji Taib semakin bersih dan tidak semeriah dahulu

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker