Vincent Tan, Berjaya Land heret Sanusi ke mahkamah

Vincent Tan, Berjaya Land heret Sanusi ke mahkamah

Hartawan Vincent Tan dan syarikatnya, Berjaya Land Bhd, memfailkan saman fitnah terhadap Menteri Besar Kedah Sanusi Nor kerana didakwa membuat kenyataan fitnah berkait projek pembesaran sungai RM700 juta dikenali Gerbang Maritim Selangor (SMG).

Dalam pernyataan tuntutan difailkan di Mahkamah Tinggi Shah Alam, semalam, kedua-dua pihak mendakwa kenyataan disebut itu dibuat pada 2 Ogos telah merosakkan reputasi perniagaan di peringkat tempatan dan antarabangsa.



“Kenyataan fitnah dan palsu juga menjejaskan kepercayaan orang ramai, bukan sahaja kepada plaintif (Tan, Berjaya Land) malah kepada institusi dan badan kerajaan yang berkaitan dengan projek SMG, mewujudkan persekitaran merosakkan dengan kecurigaan,” katanya.

Tan turut mendakwa kenyataan Sanusi menimbulkan “kebimbangan tidak perlu” kepada diri dan keluarganya, yang perlu hidup dengan stigma tidak berasas terkait tuduhan dilemparkan.

Tan dan Berjaya Land juga berkata, mereka telah mengemukakan surat tuntutan kepada Sanusi awal minggu ini, menuntut permohonan maaf.

“Bagaimanapun, peguam defendan (Sanusi) enggan menuruti permintaan (untuk memohon maaf),” katanya.



Tan dan Berjaya Land menuntut ganti rugi am, pampasan, ganti rugi teruk, dan ganti rugi teladan terhadap Sanusi.

Berjaya Land berkata, Sanusi pada ceramah Perikatan Nasional di Kedah menyampaikan kenyataan antaranya bermotif politik, berniat jahat, dan memperlekehkan terhadap firma tersebut dan Tan.

Mereka juga telah menuntut pemimpin PAS itu menarik balik semua kenyataan fitnah dalam ucapan merujuk kepada Tan dan Berjaya Land dan mengambil langkah tidak akan mengulangi ucapan seperti itu.

Mereka juga sudah membuat beberapa laporan polis Sanusi, penulis blog Murray Hunter, Badrul Hisham Shaharin alias “Chegubard”, dan Raja Petra Kamarudin berhubung penerbitan berita yang serupa iaitu kenyataan fitnah dan tidak benar berkaitan Projek SMG. FMT



Vincent Tan, Berjaya Land heret Sanusi ke mahkamah

Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Duit Dini Schatzmann habis



Shila Amzah serabut tengok mak bapa bergaduh

Suami curang ‘dibantai’ isteri di restoran di hadapan skandal



Wajah Enot Dah Berubah



Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker