Panasonic sah kecilkan operasi, ratusan pekerja bakal terjejas

Panasonic Manufacturing Malaysia Bhd (PMMA) secara rasmi mengesahkan penutupan dua jabatan pembuatan produk di kilang SA1nya di Seksyen 15, Shah Alam.

Dalam satu kenyataan yang dikeluarkan di Bursa Malaysia hari ini, syarikat itu menyatakan bahawa keputusan untuk menutup jabatan itu dibuat selepas penilaian dan pertimbangan yang teliti.

Latihan rasionalisasinya yang berakhir pada 31 Mac 2023, telah melibatkan “bilangan nominal (kecil) pekerja dalam jabatan yang terjejas”, katanya.

Pengumuman itu susulan laporan Malaysiakini hari ini, yang membangkitkan penutupan yang akan berlaku bagi jabatan pembuatan Panasonic di Malaysia yang boleh menyebabkan ratusan orang hilang kerja.

Laporan itu menunjukkan penutupan jabatan pembuatan periuk nasi dan peralatan dapur PMMA antara 2022 dan Mac 2023. Lebih 200 pekerja terjejas akibat penutupan ini.

Kenyataan itu juga mengesahkan semula laporan Malaysiakini mengenai dakwaan PMMA bahawa kekalahannya dalam dua tuntutan mahkamah yang difailkan masing-masing pada 2016 dan 2017 dan berakhir tahun lepas, tiada kaitan dengan usaha rasionalisasi syarikat itu.

Dalam saman itu, PMMA telah mendakwa bahawa bekas pembekalnya, pengarah eksekutif Chen Ah Huat dan pekerja, menipu berjuta-juta ringgit sebagai bayaran untuk kerja yang tidak dapat disahkan telah siap.

Berapa banyak syarikat Panasonic di M’sia?

Bagaimanapun, jumlah sebenar syarikat Panasonic yang beroperasi di Malaysia masih tidak jelas.

Syarikat-syarikat ini terlibat dalam pelbagai sektor, termasuk pembuatan, jualan dan perkhidmatan serta penyelidikan dan pembangunan.

Dalam sektor pembuatan elektrik, lima syarikat Panasonic yang berbeza telah mendaftarkan kehadiran kesatuan sekerja dalam operasi mereka.

Tanpa menamakan jabatan dalam kenyataannya itu, PMMA pada hari ini menekankan bahawa pelaksanaan rasionalisasi dan penstrukturan semula perniagaan hanya menjejaskan jabatan yang disebutkan dan “tiada kilang atau jabatan lain” terjejas.

Bagaimanapun, sumber dalaman PMMA mendedahkan bahawa pekerja di jabatan yang bertanggungjawab untuk mengeluarkan peralatan lain di kilang SA2nya di Seksyen 23, Shah Alam, melahirkan kebimbangan mengenai masa depan pekerjaan mereka.

Penutupan jabatan pembuatan di kilang SA2, seperti yang dijangkakan oleh sumber, dikatakan boleh berlaku pada tahun-tahun akan datang, tetapi PMMA masih belum mengesahkan penutupan ini.

Selama bertahun-tahun, PMMA telah mengeluarkan 11 produk berbeza di seluruh kilang SA1 dan SA2nya. Walau bagaimanapun, pengeluaran pengisar, pemproses makanan, pemerah jus dan periuk nasi telah dipindahkan ke negara Asia lain, yang telah menimbulkan kebimbangan di kalangan pekerja.

PMMA juga tidak dapat mengesahkan penutupan dua lagi syarikat Panasonic – Panasonic Appliances Refrigeration Devices Malaysia Sdn Bhd (PAPRDMY) di Melaka dan Panasonic AVC Networks Johor Malaysia Sdn Bhd di Johor

Kesatuan Pekerja Industri Elektrik (EIWU) telah mengesahkan bahawa jabatan pengeluaran kompresor peti sejuk pengeluar syarikat Panasonic telah tutup operasi pada 31 Dis.

Sumber juga menyatakan Panasonic AVC Networks Johor Malaysia Sdn Bhd juga mungkin membuat perancangan untuk penutupan operasi jabatannya sebelum tahun berakhir, walaupun jumlah sebenar pekerja yang terjejas masih tidak pasti.

Timbalan Menteri Sumber Manusia Mustapha Sakmud, seperti yang dilaporkan oleh The Star, telah memberi jaminan bahawa Jabatan Buruh akan melindungi hak pekerja yang terjejas oleh penutupan jabatan pembuatan Panasonic.

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda

Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Individu Saksi Pelakon Lelaki Pukul Teman Wanita Berkali-Kali, Didakwa Memiliki Wajah Soleh

Mamu Kena Gari

Lelaki Tikam Kekasih 16 Kali, Pukul Dengan Bongkah Batu Depan Orang Awam

Video makan lauk terakhir dimasak ibu undang sebak

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker