Apa nasib Umno selepas Najib masuk penjara?

Apa nasib Umno selepas Najib masuk penjara?

“Tindak balas” Umno dalam menangani natijah Najib Razak menjalani hukuman penjara 12 tahun mulai hari ini, kini menjadi tumpuan, memandangkan bekas perdana menteri itu dilihat amat berpengaruh dalam parti, walaupun tidak lagi memegang jawatan tertinggi.

Persoalan juga akan dilontar mengenai masa depan politik Najib sendiri. Pada usia 69 tahun, hukuman penjara begitu lama mungkin “pukulan maut” untuk kerjaya politik anak sulung Abdul Razak Hussein yang mula menjadi Ahli Parlimen Pekan pada usia 23 tahun.

Perdana menteri ke-6 kelihatan tabah di mahkamah, menerima keputusan panel lima hakim Mahkamah Persekutuan yang sebulat suara menolak rayuan untuk membatalkan sabitan tujuh tuduhan, hukuman penjara 12 tahun, dan denda RM210 juta membabitkan penyelewengan RM42 juta dana SRC International.

Pelbagai usaha pasukan peguam bela Najib untuk mengemukakan keterangan baharu selain membawa dakwaan Ketua Hakim Negara Tengku Maimun Tuan Mat bersikap berat sebelah diketepikan mahkamah tertinggi negara.

Akhirnya, panel lima hakim sebulat suara menolak rayuan Najib dan memerintahkan hukuman penjara dan denda dikenakan ke atas bekas presiden Umno itu dilaksanakan.

Dengan berakhirnya prosiding mahkamah bersabit kes SRC hari ini, perhatian rakyat kini menjurus kepada persoalan sama ada Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob akan menyegerakan pilihan raya umum (PRU) atau sebaliknya.

Setakat ini, beliau tidak memberi petanda jelas, namun bayangan dan isyarat beliau membawa erti naib presiden Umno itu tidak akan tergesa-gesa akur kepada desakan pimpinan tertinggi parti untuk menyegerakan PRU15, meskipun diberi “amaran” oleh Presiden Umno, Ahmad Zahid Hamidi supaya berbuat demikian.

Namun, dengan keputusan mahkamah hari ini, timbul persoalan apakah Umno masih boleh berasa yakin menawan semula Putrajaya tanpa “Bossku” sebagai “frontliner”, sekalipun tuntutan Zahid dipenuhi dan PRU diadakan tahun ini.

Umno hilang tonggak penting?

Selepas memikul tanggungjawab atas kekalahan teruk Barisan Nasional (BN) pada PRU lalu, Najib menjadi faktor penting yang memenangkan Umno-BN dalam beberapa pilihan raya kecil (PRK) dan pilihan raya negeri (PRN) Melaka dan Johor.

Beliau berjaya mengharungi pelbagai tuduhan parti lawan dan musuh politik, termasuk Dr Mahathir Mohamad untuk menjenamakan diri semula sebagai pemimpin yang menawarkan penyelesaian kepada masalah rakyat.

Meski tidak memegang jawatan tinggi dalam Umno, pengaruh Najib dalam parti diakui oleh semua, baik di dalam mahupun di luar parti.

Kini, dengan tonggak utamanya dalam penjara, apakah pimpinan Umno di luar berupaya mengemudi parti itu kepada kejayaan pada PRU15?

Kejayaan itu tentunya memerlukan semua pemimpin tertinggi bersatu padu namun Umno kini terbahagi dalam beberapa kem dan belum tentu sama ada nasib yang menimpa Najib akan menyatupadukan pimpinan parti atau dijadikan peluru untuk mencari kelebihan politik.

Sudah tentu, pemimpin Umno yang setia bersama Najib selama ini akan berusaha menampilkan apa dilihat mereka sebagai ketidakadilan yang berlaku dalam proses mahkamah, khususnya di Mahkamah Persekutuan terhadap Najib.

Mereka dijangka membawa kes Najib ke “mahkamah rakyat” – sesuatu yang tentunya akan mempengaruhi sentimen pengundi apabila PRU diadakan, tidak kira tahun ini atau tahun depan.

Bagi bekas presiden Umno dan bekas perdana menteri itu sendiri, nasib Umno-BN dalam pilihan raya tentunya sesuatu yang beliau akan mengikuti dengan amat rapat di sebalik “tirai besi”. FMT

Apa nasib Umno selepas Najib masuk penjara?


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Kangkong Diharamkan Di Amerika, Ini Sebabnya (Video)

Suami Hana dari ‘neraka’

Noh Salleh buat ‘catwalk’ dengan rokok di mulut di KLFW2022 (Video)

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker