Amerika Syarikat lulus vaksin lebah pertama di dunia

Amerika Syarikat lulus vaksin lebah pertama di dunia

Kerajaan Amerika Syarikat (AS) meluluskan vaksin pertama di dunia untuk lebah madu, sekali gus meningkatkan harapan bagi melawan penyakit yang secara rutin merosakkan koloni yang melakukan proses pendebungaan, lapor BBC.

Jabatan Pertanian AS (USDA) memberi lesen bersyarat untuk vaksin yang dicipta oleh sebuah syarikat bioteknologi AS, Dalan Animal Health untuk membantu melindungi lebah madu daripada penyakit American Foulbrood (AFB).



“Vaksin kami adalah satu kejayaan dalam melindungi lebah madu.

“Kami bersedia untuk mengubah cara kami menjaga serangga, yang memberi kesan kepada pengeluaran makanan pada skala global,” kata ketua eksekutif Dalan Animal Health, Annette Kleiser.

Vaksin yang pada awalnya tersedia untuk penternak lebah komersial itu bertujuan untuk membendung AFB, sejenis penyakit serius yang disebabkan oleh larva bakteria Paenibacillus yang boleh melemahkan dan memusnahkan sarang lebah.

Pada masa ini, tiada ubat untuk penyakit tersebut. Ia menjangkiti satu perempat daripada keseluruhan sarang lebah madu di AS.

Penternak terpaksa memusnah dan membakar koloni yang terjejas selain menggunakan antibiotik untuk mencegah penyebaran selanjutnya.



“Penyakit itu mudah dikesan oleh penternak lebah kerana ia mengurangkan jumlah larva menjadi cecair berlendir coklat yang mempunyai bau tengik,” kata ahli entomologi Universiti Georgia,

Keith Delaplane yang telah bekerjasama dengan Dalan Animal Health untuk pembangunan vaksin.

Penyakit AFB berasal dari AS dan sejak itu telah merebak ke seluruh dunia. Menurut Dalan Animal Health, penemuan itu boleh digunakan untuk mencipta vaksin penyakit lain . – AGENSI
Amerika Syarikat lulus vaksin lebah pertama di dunia

Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:
MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392

Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);



KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929

CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda


Baca Artikel Menarik:



Layari Laman Facebook MYKMU.NET


KKM sah pecat doktor HKL yang biadab dan kurang ajar dengan Najib

Suami Isteri dicekup khalwat, kad nikah jadi penyalamat



Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker