Anwar puji Ketua Hakim Negara tegas, berani tidak tunduk pada serangan

Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim memuji Ketua Hakim Negara, Tun Tengku Maimun Tuan Mat yang disifatkan berani dalam mengukuhkan kepercayaan rakyat terhadap badan kehakiman.

Beliau turut terima kasih kepada pendirian teguh Tengku Maimun terhadap kebebasan badan kehakimanan dan hakim secara keseluruhannya, dalam menghadapi serangan tanpa henti.

Menurutnya, di bawah nakhoda beliau, hasrat untuk melihat kebebasan kehakiman yang berterusan kelihatan semakin bertambah cerah dan menjanjikan yang terbaik.



“Pelanggaran prinsip pengasingan kuasa secara terang-terangan oleh mereka yang memegang tampuk kuasa tidak lama dahulu, telah menyaksikan serangan yang kejam terhadap badan kehakiman. Ia memuncak dengan kemerosotan proses kehakiman itu sendiri, terutamanya kes melibatkan ahli politik yang telah menimbulkan ancaman serius kepada kuasa yang ada.

“Akibatnya, ada hakim-hakim tertentu membuat keputusan kehakiman yang benar-benar menyimpang daripada unsur-unsur keadilan dan cetusan hati nurani yang baik.

“Bagaimanapun berdiri saya di sini hari ini, saya boleh katakan dengan pasti bahawa sejak saya memegang jawatan sebagai Perdana Menteri, bukan sahaja saya tidak menceroboh walau sejengkal pun institusi kehakiman ini, malah saya akan mempertahankan dengan apa cara sekalipun, kebebasan badan kehakiman,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika merasmikan Persidangan Antarabangsa Undang-undang Malaysia (IMLC) 2023 anjuran Majlis Peguam Malaysia di Hotel Shangri-La, di sini pada Isnin.



Turut berangkat, Yang di-Pertuan Besar Negeri Sembilan, Tuanku Mukhriz Ibni Almarhum Tuanku Munawir; Tunku Ampuan Besar Negeri Sembilan, Tuanku Aishah Rohani Tengku Besar Mahmud dan Tunku Besar Seri Menanti, Tunku Ali Redhauddin Ibni Tuanku Muhriz.

Hadir sama, Presiden Pengasas Institut Demokrasi (IDEAS), Tunku Zain Al-’Abidin Ibni Tuanku Muhriz; Ketua Hakim Negara, Tun Tengku Maimun Tuan Mat dan Presiden Majlis Peguam Karen Cheah Yee Lynn.

Menurut Anwar, apabila bercakap tentang kebebasan badan kehakiman, ia bermakna hakim hendaklah memutuskan hukuman secara saksama, berdasarkan fakta dan mengikut undang-undang, tanpa sebarang sekatan, pengaruh yang tidak wajar, dorongan, tekanan, ancaman atau gangguan.

“Dalam erti kata lain, badan kehakiman yang bebas, tidak berat sebelah dan cekap adalah asas kepada kedaulatan undang-undang serta menimbulkan keyakinan orang ramai. Kita boleh katakan ia adalah benteng keadilan itu sendiri.



“Di atas kertas ia memang kedengaran mudah, namun dari sudut empirikal, melihat kembali kepada tahun-tahun tertentu pada masa lepas, kebebasan seperti itu mungkin tidak begitu jelas.

“Disebabkan pelanggaran prinsip pengasingan kuasa secara terang-terangan oleh mereka yang memegang tampuk kuasa tidak lama dahulu, kita telah menyaksikan serangan ketara dan ganas terhadap badan kehakiman,” katanya.

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda

Baca Artikel Menarik:



Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Sayang abang haji Zul

Senaman terbaik untuk hubungan seks



Iqbal dedah sebab utama jumpa Inspektor Sheila

Pekerja kilang diarah tanggal pakaian



Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker