Pandemik ketika era pemerintahan Ratu Victoria kini merebak semula di Britain

 

LONDON – Pakar-pakar kesihatan memberi amaran mengenai sejenis penyakit berjangkit yang menjadi pandemik ketika era pemerintahan Ratu Victoria yang kini merebak di seluruh Britain, lapor akhbar Daily Star, semalam.

Penyakit demam Scarlet boleh dijangkiti oleh sesiapa sahaja, namun kebanyakannya memberi kesan ke atas kanak-kanak berusia bawah 10 tahun, lapor akhbar Mirror UK.



Menurut kerajaan Britain, wabak terkini mungkin berpunca daripada langkah-langkah sekatan yang dilaksanakan semasa pandemik Covid-19 telah ditarik balik.

Simptom demam Scarlet tidak berbeza dengan gejala selesema di mana badan pesakit mungkin dipenuhi ruam, mengalami sakit tetak, suhu badan tinggi, sakit kepala dan kelenjar bengkak di leher.

Ruam tersebut kebiasaannya muncul dalam tempoh setengah hari hingga dua hari selepas gejala awal ditemui. Simptom penyakit tersebut adalah sama antara golongan muda dan dewasa.

Ibu bapa selain itu turut disaran untuk mengesan benjolan kecil yang boleh membuatkan kulit anak-anak mereka berasa seperti kertas pasir. Ia boleh muncul pada perut dan dada pesakit.



Gejala lain yang perlu diberi perhatian adalah ‘lidah strawberi’ yang berlaku apabila salutan putih pada lidah bertukar kepada warna merah dan kasar.

“Ia agak jarang berlaku di Britain sejak beberapa dekad lalu tetapi kes telah meningkat. Ia adalah penyakit berjangkit yang boleh membuatkan kanak-kanak berasa sakit teruk,” kata Pengarah Perubatan dan Pengamal Am (GP) di Pall Mall Medical, Dr. Chun Tang.

Sementara itu, pakar dalam perkhidmatan GP untuk pesakit bawah 18 tahun, Dr. Naveen Puri berkata, demam Scarlet merupakan penyakit yang berjangkit melalui batuk, bersin atau kontak rapat serta berkongsi tuala mandi, pakaian, cadar atau kutleri dengan pesakit.

“Jika anak anda mengalami demam Scarlet, jauhkan mereka dari sekolah dan orang lain,” katanya. – Agensi



Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:
MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392

Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);

KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929

CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]



Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Saman tuduhan LGBT: Razman tegas nak tanya Anwar, benarkah beliau meliwat?



Kalau tak suka ‘just swipe’ – Syafinaz

Janji-janji pelik yang dijanjikan calon pilihan raya



Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker